FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Friday, July 30, 2010

Alhamdulillah !!! Berita Gembira Buat Generasi Muda Felda


Membaca berita yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri tadi membuatkan saya betul-betul terharu. Kerajaan dan Pengursan Felda sentiasa memikirkan apa yang dapat mereka lakukan untuk peneroka dan generasi-generasi yang seterusnya. Tetapi malangnya, adakah kita pernah memikirkan, apa pula yang boleh kita sumbangkan kepada Kerajaan dan Felda.

Janganlah kita biarkan, pihak-pihak yang sentiasa mencari kesalahan serta keburukan menghancurkan Felda. Inilah benteng orang melayu dan sekiranya Felda hancur maka boleh dikatakan orang melayu juga hancur.

Oh ya.... saya harap supaya pihak Pengurusan Felda dapat hantar borang pelaburan KPF2 ini kepada Mazlan Aliman. Agak-agak berapa dia nak labur?



Kerajaan Akan Tubuh KPF 2 Dengan Dana Awal RM10 Juta

KUALA LUMPUR, 30 Julai (Bernama) -- Kerajaan akan menubuhkan Koperasi Permodalan Felda 2 (KPF 2) dengan dana awal berjumlah RM10 juta untuk membantu generasi muda Felda merebut peluang dalam aktiviti pembangunan dan perniagaan syarikat Felda, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Pada masa ini, generasi baru Felda tidak dibenarkan menjadi ahli Koperasi Permodalan Felda (KPF) sedangkan kumpulan ini semakin bertambah bilangannya serta berminat untuk terlibat dalam kegiatan ekonomi.

"Kerajaan sedar akan hasrat dan kehendak generasi baru untuk merebut peluang dalam aktiviti pembangunan dan perniagaan syarikat Felda. Malah, ramai di antara mereka ini berminat untuk bergiat aktif menerusi koperasi," kata Najib dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Kegiatan KPF 2 akan ditumpukan kepada pembangunan fizikal di tanah rancangan selain memegang ekuiti tertentu dalam syarikat Felda.

Bagaimanapun, koperasi ini tidak akan menjadi pesaing kepada KPF tetapi ia menjadi pelengkap serta menambah rantaian ekonomi sedia ada, kata beliau.

"Oleh yang demikian, saya bagi pihak kerajaan ingin mempelawa semua generasi baru Felda untuk terlibat dalam koperasi ini di samping merebut peluang dalam aktiviti pelaburan yang dijalankan oleh anak-anak syarikat Felda.

"Kerajaan berharap usaha ini akan disambut baik oleh generasi muda Felda demi memastikan untung nasib keluarga peneroka di seluruh negara terus terbela," kata Najib.

Pada masa ini warga peneroka membuat pelaburan dalam Koperasi Permodalan FELDA (KPF) yang menguasai 51 peratus pemilikan dalam FELDA Holdings.

Sehingga kini, KPF yang telah ditubuhkan sejak 30 tahun lalu, berjaya memenuhi hasrat ahli-ahli yang terdiri daripada warga FELDA dan mendapat pulangan yang memuaskan setiap tahun, kata beliau.

Dividen yang dibayar oleh KPF setiap tahun secara puratanya 14 peratus dan merupakan satu daripada yang tertinggi di negara ini. Ahli KPF adalah seramai 189,415 orang dan memiliki modal syer berjumlah RM1.2 billion.

Bagi mengekalkan pulangan dividen sekurang-kurangnya 10 peratus setahun, KPF menetapkan dasar, modal syer ini dihadkan tidak melebihi RM1.5 bilion.

-- BERNAMA


Thursday, July 29, 2010

Pesan Ayah... Jangan Lupa Jasa Felda

Dari tiada tanah - dah ada tanah
Dari tiada ladang - dah ada ladang
Dari tiada geran - dah ada geran
Dari tiada rumah - dah ada rumah
Dari tiada kemudahan - dah ada kemudahan
Dari tiada duit - dah ada duit
Dari tiada kenderaan - dah ada kenderaan
Dari tiada pendidikan - dan ada pendidikan

TAPI SEGELINTIR PENEROKA TETAP TAK BERSYUKUR!!!

Itulah ingatan ayah.....Pada minggu lepas, saya berkesempatan berjumpa dengan ayah dan ibu di kampung. Semasa minum petang, saya dan ayah berbincang tentang perkembangan semasa yang sedang berlaku di tempat kami. Ayah bukanlah orang politik tapi dia cukup ambil berat tentang urusan kemasyarakatan.

Ayah memulakan dengan kisah beberapa orang kampung yang telah menggadaikan geran tanah yang di perolehi dari Felda kepada pihak luar. Sekarang orang itu menyesal kerana terpaksa menumpang di rumah anaknya di tempat lain. Menurut ayah, peneroka tersebut adalah pengkritik kuat Felda dan jarang berada di kebun yang sepatut diusahakannya. Beliau lebih sibuk berceramah dan menghasut peneroka lain untuk memburukkan Felda. Akhirnya, akibat terlalu banyak hutang yang tidak dapat dibayar, peneroka tersebut terpaksa menggadaikan tanahnya. Baru-baru ini peneroka tersebut didapati mengidap penyakit yang agak kronik dan malu sendiri kerana Felda yang dikutuk selama ini yang datang membantu.

Ayah sangat sedih dengan apa yang sedang berlaku sekarang kerana terdapat pihak-pihak yang ingin meruntuhkan Felda. Mereka mempunyai kepentingan peribadi dan menggunakan isu peneroka untuk menaikkan diri mereka sendiri. Memanglah Felda ada juga silapnya, tetapi setelah di tegur, Pihak Pengurusan Felda telah mengambil tindakan untuk menyelesaikannya. Yang terbaru, Felda telah mengadakan Program Mesra Felda dan kaunter khidmat pelanggan dibuka untuk semua peneroka yang mempunyai masalah. Ramai peneroka dan generasi kedua mengambil peluang untuk berbincang, mengadu dan sebagainya. Program ini amat berjaya kerana ia membuktikan Felda tidak lupa pada peneroka.

Ramai orang luar yang tidak tahu, betapa beruntungnya menjadi peneroka, tetapi peneroka sering lupa betapa beruntungnya mereka. Sebelum ayah menamatkan perbincangan kami untuk ke masjid, ayah berpesan ...

Jangan sekali-kali lupa jasa Felda pada kita. Jadilah orang yang bersyukur.


Tuesday, July 27, 2010

FITNAH : SAH! MAZLAN ALIMAN PENGIKUT SETIA PARTI AJARAN SESAT

(Dipetik dari Blog Aku Anti Fitnah )

SAH!!! Memang Mazlan Aliman pengikut setia Parti Ajaran Sesat (PAS) yang sesat lagi menyesatkan. Beliau tidak akan berhenti untuk mempengaruhi peneroka supaya bersama-sama beliau didalam usaha untuk menyesatkan peneroka.

Yang terkini, beliau bersama Salahudin Ayub yang juga seorang pemfitnah yang menuduh seorang mufti berbohong, telah pergi berjumpa dengan Tengku Razaleigh Hamzah di kediamannya untuk mendapat sokongan berkaitan Felda. Di dalam pertemuan tersebut, mereka antara lain telah meminta sokongan Tengku Razaleigh di dalam memperjuangkan isu Felda di parlimen. Mazlan....Mazlan, cukuplah dah menyesatkan orang PAS, tak payah lah libatkan orang UMNO pulak.

Hari ini Dato Ahmad Maslan telah membuat pengumuman bahawa Felda telah membayar cukai pendapatan sejumlah RM 1.3 billion kepada LHDN untuk 5 tahun semenjak tahun 2004. Kalaulah Felda itu bangkrap, takkan ia boleh bayar cukai dengan sebegitu banyak? Entahlah apa nak jadi dengan Mazlan ini. Sepatutnya, kalau beliau yakin bercakap benar, tunggulah dulu sehingga kes saman dibicarakan di mahkamah dan tak perlulah berkokok disana sini. Di mahkamah nanti, semuanya akan dibentangkan satu persatu termasuklah jumlah hasil Hotel Felda yang Murshidul Am PAS menginap semasa di Mekah.

Di sini juga saya ingin mengimbas kembali satu laporan akhbar mengenai pembohongan Mazlan. Anda nilailah sendiri...

Memang sah!!! Mazlan Aliman pengikut setia Parti Ajaran Sesat yang sesat lagi menyesatkan. Oh ya, lupa pulak... kan dia juga adalah AJK PAS Pusat.

Monday, July 26, 2010

Felda Bukan Along, Felda Betul-Betul Tolong

Kalau di ikutkan pembangkang yang sedang masuk ke tanah -tanah rancangan sekarang ini, Felda adalah zalim, lintah darat, bangkrap dan sebagainya. PERNAH TAK KITA TERFIKIR, sekiranya Felda adalah organisasi begitu, buat apa :-

1) mereka bersusah payah memberi pelajaran dan pendidikan kepada anak peneroka?
2) menghabiskan banyak duit untuk membina infrastruktur pendidikan kepada anak peneroka?

Sekiranya benar tuduhan serta fitnah tersebut, lebih baik mereka biarkan anak-anak peneroka ini tak berpendidikan supaya senang nak ditipu. Mereka juga akan membiarkan generasi Felda yang seterusnya dihimpit kesusahan yang bereterusan supaya peneroka-peneroka akan terus di tindas. Tetapi, adakah Felda bertindak sedemikian? Malah sudah ramai anak-anak peneroka yang berkhidmat untuk Felda. Jadi kepada pembangkang, jangan BERBOHONG.

Lihat Di Bawah. Ini adalah antara program yang dilaksanakan oleh Felda :


19 orang anak peneroka yang menyambung pelajaran di London.





Graduan generasi kedua Felda yang telah lulus dari Universiti Limkokwing.









Anak-anak yang belajar di 'Pusat Latihan Anak Permata Negara'










Bangunan MRSM Felda Trolak







Kolej Komuniti Kerteh





















Renungan : Bersyukur Aku Menjadi Anak Peneroka Felda

Dua hari lepas, aku pulang ke kampung. Sepanjang perjalanan, aku dapat melihat ladang kelapa sawit milik swasta dari tepi lebuhraya. Memang syarikat ini beruntung kerana segala infrastruktur telah tersedia untuk mengangkut hasil yang di kutip keluar dari ladang, tak seperti apa yang di alami oleh ayah kesayangan ku. Banyak kepayahan yang kami lalui dulu.

Mengingatkan tentang analisa yang telah aku lakukan berkaitan pendapatan Felda dengan syarikat-syarikat lain pada artikel yang lepas, aku membuat keputusan untuk menjengah ke penempatan pekerja-pekerja ladang ini. Bukannya apa, tapi sekadar nak tahu :-

1) Bagaimanakah kehidupan mereka?
2) Apakah keistimewaan yang mereka perolehi?
3) Bagaimanakah pendidikan anak-anak pekerja ladang ini?

Di lokasi yang pertama, saya bertanya kepada beberapa pekerja ladang berbangsa india tentang soalan-soalan ini. Rumah yang dapat kita lihat di atas telah di bina hampir 20 tahun yang lepas dan sangat sempit di dalamnya. Beliau mempunyai anak yang ramai. Menurut beliau, rumah yang di sediakan oleh syarikat swasta ini mempunyai banyak masalah namun mereka terpaksa menerima seadanya. Tentang soal pendidikan, mereka bergantung kepada sekolah yang di sediakan oleh Kerajaan. Rata-rata, anak-anak pekerja ladang ini susah untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi kerana kemiskinan yang mereka alami. Menurut mereka, nasib pekerja ladang di kawasan yang lebih jauh ke dalam adalah lebih teruk lagi. Ada anak-anak mereka yang tidak ke sekolah lansung. Secara tidak lansung, anak-anak ini banyak yang terlibat dengan aktiviti yang tidak sihat.

Di lokasi yang kedua pula, tempatnya agak jauh kedalam ladang. Ia sangat berbeza dengan apa yang saya lihat lebih awal. Rumah-rumah pekerja ini lebih daif. Saya tidak dapat untuk berhenti lama kerana hari sudah lewat petang, namun saya sudah dapat gambarkan betapa susahnya nasib keluarga ini.

Kalau nak diikutkan, cara kehidupan peneroka dengan pekerja ladang ini lebih kurang sama sahaja. Hari-hari kami kena mengusahakan tanaman yang kami usahakan, tapi faedah dan nikmat yang di terima oleh peneroka Felda boleh di ibaratkan langit dengan bumi.

Di bawah Felda, setiap peneroka mendapat 10 ekar tanah untuk diusahakan dan tanah itu akan menjadi hakmilik peneroka tersebut. Ayah aku telah mendapat geran tanah yang telah beliau usahakannya. Selain itu, berbagai-bagai kemudahan lain di tawarkan dan di beri kepada peneroka. Anak-anak peneroka pula tidak di biarkan begitu sahaja. Aku merupakan salah seorang dari anak peneroka yang telah di beri berbagai kemudahan oleh Felda, hingga aku dapat melanjutkan pelajaran di asrama penuh seterusnya ke peringkat Universiti. Program-program untuk kami sebagai anak peneroka juga terus di sediakan oleh Felda.

Usaha jahat parti politik pembangkang yang tidak sudah-sudah mencari kesalahan Felda sangat mengecewakan aku. Sebab itulah, aku akan terus menulis dan menyedarkan anak-anak peneroka supaya tidak terperangkap dengan usaha jahat mereka ini.


Thursday, July 22, 2010

FITNAH : MAZLAN ALIMAN HENDAK EDAR RISALAH FITNAH

(Artikel ini di petik dari ntfitnah.blogspot.com )



Nampaknya Mazlan Aliman masih belum takut untuk menyebarkan fitnah walaupun dia tahu dengan fitnah yang akan mereka edarkan itu akan memecahbelahkan orang melayu. Beliau lansung tidak sedar, bangsa lain hanya memerhatikan dan ketawa bila melihat orang melayu bergaduh sesama sendiri.

Semalam, Mazlan dengan bangga membuat sidang akhbar untuk mengedarkan risalah bertajuk 'Felda Bangkrap' secara percuma dan akan di edarkan ke seluruh negara. Ada beberapa persoalan yang bermain di fikiran, mengapakan Mazlan bersungguh-sungguh hendak menabur fitnah ini, walaupun beliau tahu Felda dan Kerajaan Malaysia telah menafikannya? Akhbar Suara Keadilan juga akan di saman sebanyak RM 200 juta dan hanya menunggu masa sahaja untuk dibicarakan.

Saya percaya, ramai yang menantikan saat apabila perbicaraan saman fitnah ini berlansung kerana pada ketika inilah kita akan dapat melihat segala fakta dari Felda dan Kerajaan Malaysia akan di kemukakan. Saya percaya dan yakin, segala kekusutan dan persoalan akan terjawab dengan terperinci berkaitan untung rugi Felda. Kesemua jawapan sudah semestinya akan keluar kerana Suara Keadilan sudah pasti akan datang bersama peguam-peguam mereka yang hebat. Agaknya, kalau Karpal Singh sihat, mungkin beliau juga akan hadir sama.

Persoalan demi persoalan timbul terhadap Mazlan yang bersungguh-sungguh untuk menyebarkan fitnah. Antara persoalan yang bermain di fikiran saya adalah seperti berikut :

1) Mengapakah Mazlan sudah tidak sabar-sabar untuk mengedarkan fitnah ini? Tak bolehkah beliau tunggu dulu sehingga perbicaraan saman ini di bicarakan kerana semua persoalan beliau akan dijawab semuanya?

2) Untuk mencetak dan mengedarkan risalah FITNAH ini memerlukan perbelanjaan. Siapakah dan dari manakah Mazlan mendapatkan peruntukan untuk mencetak risalah ini?

3) Mengapakah sejak kebelakangan ini, fokus yang di berikan pada Felda adalah lebih berbanding dengan agensi milik kerajaan yang lain seperti RISDA, FELCRA dan sebagainya?

Sepatutnya sempena bulan Ramadhan Al Mubarak yang hampir tiba, adalah lebih baik beliau mencetak risalah yang boleh menyatukan Islam dan orang melayu. Pahala pun dapat namun bala yang beliau cari. Agaknya beliau dah tak sabar-sabar nak tunjuk kepada kepimpinan PAS yang beliau sesuai untuk jadi calon untuk PRU yang akan datang.

Jangan sampai di atas perbuatan Mazlan pada masa sekarang akan menyebabkan Felda runtuh pada masa kan datang. Pada masa itu bangsa lain pula sudah mengambil alih Felda dan peneroka pada masa itu sudah merempat di tanah milik sendiri. Pesanan saya pada Mazlan, sudah-sudahlah tu menabur fitnah terhadap Felda. Sempena bulan Ramadhan Al Mubarak yang akan tiba, apa kata pergilah buat umrah di Mekah dan bertaubatlah pada Allah. Insyaallah Allah akan beri petunjuk kepada hambaNya yang ikhlas mencari keredhaanNya. Kalau ke sana nanti, bolehlah menetap kat Hotel milik Felda dan makan kat restoran D'Saji. Mana tahu, pengurusan Felda boleh sponsor makan ke...

Wednesday, July 21, 2010

Analisa Terkini : Perbandingan Keuntungan Felda Yang Tidak Adil


Persoalan demi persoalan timbul di dalam benak pemikiran saya mengenai statistik yang telah di keluarkan oleh sebuah laman portal pembangkang pada minggu lepas. Di dalam analisa pada artikel saya yang lepas, saya telah menyentuh tentang program-program kemasyarakatan yang telah Felda lakukan untuk peneroka.


Beberapa hari lepas, saya sempat berjumpa dengan rakan-rakan sekampung yang bekerja di Ibu Pejabat Felda. Dalam perbincangan tersebut, saya telah mendapat beberapa penjelasan yang tidak pernah saya fikirkan selama ini. Secara mudahnya, berikut adalah beberapa fakta yang telah saya perolehi :

1) IOI Groups, Sime Darby, Guthrie, Wilmar International dan syarikat swasta yang lain akan membuat kajian sebelum membuat sebarang pembelian tanah untuk di tanam kelapa sawit. Antara faktor-faktor yang di ambil kira ialah kesesuaian serta kesuburan tanah, bentuk rupa bumi tanah dan sebagainya. Oleh itu, syarikat-syarikat ini sudah pasti akan mencari tapak yang sesuai untuk mencapai hasil yang maksimum
manakala Felda pula adalah sebaliknya. Felda tidak dapat membuat sebarang kajian atau pilihan kerana Kerajaan Negeri yang akan menentukan lokasi kawasan yang akan di berikan. Kawasan tersebut kebanyakannya jauh dari bandar dan kesesuaian tanah sangat berbeza. Ada yang berbatu, dalam kawasan lurah dan bermacam-macam lagi. Ini adalah salah satu sebab mengapa hasil Felda tidak boleh di bandingkan dengan hasil syarikat swasta hanya melalui jumlah keluasan tanah kerana ia bukanlah perbandingan yang adil.

2) Kedudukan tanah dari bandar juga memainkan peranan kerana tiada laluan pengangkutan di sediakan. Ianya bukan seperti kedudukan tanah-tanah yang di miliki oleh syarikat swasta yang hanya bersebelahan jalanraya. Oleh itu, kos tambahan yang di keluarkan, bukan sahaja untuk membina jalanraya malah untuk membangunkan kawasan tersebut sehingga ada yang menjadi sebuah bandar kecil jauh di pendalaman.

3) Faktor lain yang memainkan peranan di dalam perbezaan pendapatan per hektar juga adalah seperti apa yang telah saya nyatakan di dalam artikel saya yang lepas iaitu program-program bagi membantu peneroka serta generasi Felda yang seterusnya.

Antara yang menjadi tajuk perbualan kami juga ialah berkaitan dengan pelaburan-pelaburan yang Felda telah melibatkan diri. Pelaburan-pelaburan tersebut, akan saya jelaskan satu persatu di dalam artikel saya yang akan datang.

Kesimpulan yang saya perolehi dari perbincangan ini jelas membuktikan niat jahat Pakatan Rakyat di dalam memusnahkan Felda.

Tuesday, July 20, 2010

Al Safwah Royale Orchid - Hotel Milik Felda Di Mekah

Persoalan demi persoalan yang di timbulkan oleh pihak yang ingin menjatuhkan Felda, membuatkan saya membuat kajian terhadap pelaburan yang telah di lakukan oleh Felda. Salah satu pelaburan tersebut ialah Hotel Al Safwah Royale Orchid. Ia terletak bersebelahan dengan Masjidil Haram dan pemandangan Kaabah juga dapat di lihat dari bilik penginapan.

Ianya cukup terkenal di kalangan jemaah-jemaah dari Malaysia kerana ia di miliki oleh Felda. Sesiapa yang berminat, bolehlah melayari laman web hotel ini di http://www.royaleorchid.com. Semasa saya melayari dan menghayati beberapa foto berkenaan hotel ini, saya telah terjumpa dengan satu foto yang sangat menarik perhatian saya. (Lihat Dibawah)

Rupa-rupanya, Tok Guru Nik Aziz pun duduk di hotel ini. Setahu saya, hotel ini juga di jadikan isu oleh pihak pembangkang kerana dikatakan membazirkan wang rakyat. Apapun Alhamdulillah kerana Tok Guru Nik Aziz pun menetap di hotel kepunyaan Felda.

Harap-harap, bolehlah Tok Guru bagitahu anak-anak buah dia mengenai pengalaman dan betapa bangganya beliau duduk di hotel milik Felda di Tanah Suci. Mungkin Tok Guru juga boleh ajak pemimpin-pemimpin PAS lain datang sama. Yang bagus sekali, kalau dapat ajak Anwar Ibrahim sama-sama. Mana lah tahu, dia boleh bertaubat sekali di Tanah Suci.

"A Picture Paints A Thousand Words"


Friday, July 16, 2010

Analisa : Usaha Jahat Memburukkan Felda, Jangan Hanya Pandai Mengkritik.


Membaca satu artikel dari sebuah portal berita semalam, membuatkan saya tertanya-tanya. Di dalam artikel tersebut, mereka telah membandingkan pendapatan Felda Holdings dengan Sime Darby Group, IOI Group dan Wilmar International. Kalau mengikut jadual statistik yang di buat, memang orang akan membuat penilaian yang negatif. Yalah, mana tak pelik melihatkan pendapatan Felda yang tak begitu memberansangkan lansung.

Namun, kita semua lupa untuk bertanya, apakah ketiga-tiga syarikat yang di bandingkan itu mempunyai program untuk pekerja atau masyarakat seperti apa yang telah di lakukan oleh Felda? Cuba kita lihat antara beberapa program yang telah di lakukan oleh Felda :


1) Menyediakan pemberian bantuan RM10,000 sebuah rumah untuk membaiki rumah peneroka yang daif dan menyediakan pinjaman hingga RM40,000 untuk membaiki dan membesarkan rumah peneroka biasa.

2) Membaiki dan menaiktaraf 245 buah masjid (RM50 ribu sebuah) di seluruh Felda dengan kos 12.3 juta dan memberi sebuah komputer untuk setiap masjid.

3) Membaiki dan menaiktaraf 265 buah sekolah agama (dari RM100 ribu hingga RM200 ribu sebuah) dengan jumlah keseluruhan 33.2 juta.

4) Memperuntukkan RM221 juta pada tahun 2008 untuk meningkatkan kualiti pendidikan anak-anak peneroka bermula dari peringkat menengah hinggalah ke peringkat universiti tempatan dan luar negara.

5) Memperuntukkan kira-kira RM110 juta bagi program Latihan Kemahiran kepada 20,000 belia generasi baru.

6) Memperuntukkan dana RM3.2 juta bagi membina 18 buah gelanggang futsal, Akedemi bolasepak.

7) Memperuntukkan RM 9.5 juta kepada 19 pelajar cemerlang SPM bagi melanjutkan pengajian di universiti terkemuka di Australia.

8) Menubuhkan Pusat Latihan Anak Permata Negara di beberapa kawasan Felda (untuk anak 5 tahun ke bawah).

9) Memberi pinjaman RM10,000 untuk miliki saham koperasi Permodalan Felda (KPF) dengan bayaran melalui pemotongan keuntungan dividen.

10) Membantu kerajaan Negeri Sembilan dan Melaka menyelesaikan masalah air di kawasan Rancangan dengan peruntukan lebih RM10 juta.

11) Mengadakan skim insuran berkelompok berkonsepkan syariah dengan premium tahunan RM9 juta di tanggung sepenuhnya oleh Felda.

12) Pemberian bonus insentif produktiviti berjumlah RM 144.44 juta kepada 84,581 peneroka di seluruh Malaysia.

13) Membina MRSM Felda di Trolak dengan pelajar seramai 1,050 orang dan 80% pelajar mestilah dari anak peneroka.

14) Membina 15 buah Kompleks Sukan Komuniti (KSK) dan akan membina KSK ke semua 40 gagasan Felda.

15) Pemberian RM1,000 untuk setiap 317 persatuan belia di Rancangan dengan peruntukan RM317,000 setahun.

16) Mengadakan Dana Skim Insentif Usahawan Felda sebanyak RM100 juta, skim pinjaman tanpa penjamin dan cagaran kepada peneroka yang ingin menjadi usahawan.

17) Memulakan Skim Tuisyen Felda di 100 buah sekolah menengah dan 270 buah sekolah rendahbermula dari tahun 2006.


(Sumber : Keluaran Khas Utusan Malaysia - Felda Aspirasi Glokal 7 Julai 2010)


Apa yang ditulis di atas hanyalah sebahagian dari program-program yang telah dilaksanakan oleh Felda. Cubalah kita bertanya dengan ikhlas, adakah ketiga-tiga syarikat yang di bandingkan mempunyai program-program sebegini?

Fikirkanlah...Jangan hanya kita tahu mengkritik tapi tak tahu apa yang telah di lakukan Felda untuk peneroka semua.

TAHNIAH DAN SELAMAT BERTUGAS : Sabri Ahmad terajui Felda

Kami di laman blog ini ingin mengucapkan Tahniah dan Selamat Bertugas kepada Dato' Sabri Ahmad di atas perlantikan beliau. Semoga dengan perlantikan ini, Felda akan menjadi lebih maju dan berjaya.

(Di petik dari Utusan Malaysia)














Mohd. Yusof Noor ucapkan tahniah kepada Sabri Ahmad di Kuala Lumpur, semalam

KUALA LUMPUR 15 Julai - Bekas Ketua Eksekutif Kumpulan Golden Hope Plantations Bhd., Datuk Sabri Ahmad dilantik sebagai Presiden Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Sdn. Bhd.

Beliau juga merupakan Pengarah Urusan Kumpulan Felda Holdings Bhd. yang baharu.

Pelantikan beliau berkuat kuasa hari ini secara kontrak selama dua tahun bagi menggantikan Datuk Mohd. Bakke Salleh yang akan menjadi peneraju di Sime Darby Bhd.

Pengerusi Felda, Tan Sri Yusof Noor berkata, Sabri dipilih selepas penilaian dan pemilihan teliti dibuat daripada kalangan calon-calon yang disenarai pendek.

Meskipun enggan menyatakan jumlah calon yang disenarai pendek, Yusof secara berseloroh berkata: ''Saya tidak menafikan ramai calon yang berminat untuk menduduki kerusi ini tetapi kita sangat berhati-hati dalam mencari calon yang paling layak dan sesuai''.

''Sabri adalah calon paling sesuai berdasarkan kepakaran, kecekapan serta pengalaman dan pengetahuan luas di sepanjang rantaian nilai industri perladangan terutama dalam industri minyak sawit Malaysia dan luar negara,'' kata pada sidang akhbar untuk mengumumkan pelantikan Sabri.

Katanya, pelantikan Sabri dipersetujui oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Yusof berkata, Felda amat bertuah kerana mendapat pengganti yang berpengalaman luas dalam bidang perladangan.

''Kami berharap beliau dapat memberi sumbangan dan menjalankan tugas dengan baik untuk meneruskan misi yang digariskan oleh Felda,'' menurut beliau.

Yusof menambah, tawaran jawatan berkenaan diserahkan kepada Sabri hanya beberapa hari lalu dan beliau menerima pelantikan itu pada hari ini.

Sementara itu, Sabri ketika mengulas mengenai pelantikannya berterima kasih kepada Felda kerana memberi amanah dan peluang untuk memimpin organisasi tersebut.

Tambahnya, Felda adalah sebuah organisasi yang matang dan beliau hanya akan meneruskan dasar dan projek sedia ada.

''Felda merupakan cerita kejayaan Malaysia, ia mempunyai landasan dan sistem yang kukuh.

''Dan, saya akan menambah baik untuk memperkukuhkan sistem dan projek sedia ada,'' ujar beliau.

Pendedahan Malaysian Insider : Pakatan failed in Felda Selangor, say settlers

(Dipetik dari Malaysian Insider)

By Asrul Hadi Abdullah Sani July 16, 2010












Baharin claimed development in his Felda settlement slowed after Pakatan took over Selangor. — Pictures by Jack Ooi

HULU SELANGOR, July 16 — Three months after Pakatan Rakyat (PR) failed to retain the Hulu Selangor federal seat in a by-election, the Selangor state government has yet to gain the confidence of Felda settlers in the constituency.

The support for Barisan Nasional (BN) in Felda settlements of Sungai Tengi and Soeharto remains as strong as on April 25 when they returned P. Kamalanathan over PKR’s Datuk Zaid Ibrahim.

Most settlers feel that PR has done little to bring development to the settlement and stressed that Umno-led BN has always been present to ensure the welfare of the community.

Baharin Arshad told The Malaysian Insider that BN has continuously been at the forefront of the development in Felda.

“All this while, BN has helped tremendously in the development of Felda. From having nothing, now we have everything.

“But since Pakatan Rakyat has taken over Selangor, I do not see many projects carried out here. Back then, BN had many projects such as widening the roads, upgrading the drainage and buildings, but [the] PR government until now has not contributed anything substantial to the Felda community,” said the 68-year-old village leader from Sungai Tengi.


Settlers like Rasidi feel indebted to BN for their current wealth.
Felda settlements have long been considered BN strongholds, and PR has been mobilising to turn it into a battlefront for the next general election.
Felda currently administrates about 480 settlements nationwide with 112,635 settlers.

The largely Malay settlers backed BN in the last general election, resulting in PR’s defeat in rural, Malay-majority constituencies where most Felda settlements are located.

PR also lost in the Hulu Selangor and Bagan Pinang by-election due to overwhelming support from the Felda electorate.

Baharin added that PR must provide a concrete alternative if it wants to break BN’s “fortress.”

“I still do not see how PR can get the trust of the settlers. PR must seriously do something because we cannot just be good at talking and say that the other person is always wrong,” he said.

However, Sapuan Bahari, 65, conceded that while PR has been able to make inroads into the settlements.

“Even though Felda settlements are BN’s fortresses, many have been influenced by PR,” said the head of Soeharto’s settlers.

The settlers, however, admitted that they were indebted for the development and wealth brought by the federal government.

Around Sungai Tengi, several bungalows could be seen being renovated as the federal government had approved Felda housing loans worth RM40,000 after the by-election.

Md Rasidi Amran said that he first came to the plantation with nothing.

“When I left my village, the heaviest thing that I brought was a lesung batu (mortar and pestle) but now I can afford to buy five cars. I left everything behind and I had nothing but Barisan Nasional gave me everything that I have today,” he said.


Abdul Rahman said the portrayal of Felda as bankrupt was inaccurate. The settlers also rubbished reports that Felda was bankrupt. Abdul Rahman Bajuri stressed that Felda still protects the welfare of its settlers.

“The issue of Felda [becoming] bankrupt is being played by the media but reality shows that it did not happen.

“If it was true then Felda will make a deduction from our income every month but we still get the fixed sum of RM1, 500. In fact, we also received a dividend of 14 per cent recently and the income statements provided show that we do not have any problems,” said the 65-year-old grandfather.

PR has been capitalising on government’s admission that Felda’s RM4 billion cash reserve has dwindled significantly, and claimed that the organisation was headed for bankruptcy.

Shariat Abdul Wahid, 74, added that Felda would not be able to pay the settlers if it was bankrupt.

“If Felda is really bankrupt then everybody should be wearing singlet and slippers, but it did not happen actually, so the claim that Felda is bankrupt is inaccurate.

“This is just a political game, if Felda [were] bankrupt then the settlers will not be able to dividend and bonus,” he said.

Thursday, July 15, 2010

JASA FELDA YANG TERSIRAT

Baru-baru ini, saya ada berjumpa dengan beberapa orang rakan saya di Kuala Lumpur. Memandangkan kami datang dari tempat yang sama, maka banyaklah yang kami sembangkan. Beliau mempunyai seorang adik perempuan yang baru sahaja menjadi jururawat di sini.

Saya amat tertarik dengan cerita beliau bagaimana Pengurusan Felda telah menolong adiknya dengan memberi pendidikan di Kelana Jaya walaupun tidak mempunyai keputusan peperiksaan yang baik. Menurut beliau, keluarganya amat terhutang budi kerana Felda tidak mengenepikan anak-anak peneroka yang ingin mencari pekerjaan.

Beliau juga memberitahu bahawa pertolongan-pertolongan seperti ini banyak di lakukan oleh Felda cuma mereka tak gembar-gemburkan apa bantuan ikhlas yang mereka berikan.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada adik beliau kerana telah dapat menjadi jururawat dan pesanan dari saya, janganlah sekali-kali kita lupakan jasa yang Felda sudah berikan kepada kita.

Wednesday, July 14, 2010

Tan Kee Kwong Mempunyai Agenda Jahat Pada DS Najib, Felda Dan Orang Melayu

Memang kalau orang dah jenis berniat jahat, akan tetap mencari kesalahan orang lain. Soal betul atau salah jadi nombor dua asalkan fitnah dapat di sampaikan kepada orang ramai. Kalau Malaysia hancur pun, apa dia susah sebab hasrat untuk melihat orang melayu berkubur tercapai.

Hasrat dan niat jahat ini dapat kita lihat dari temubual Tan Kee Kwong dengan 2 orang wartawan laman web yang suka mengkritik Kerajaan. Jelas apa yang dia inginkan ialah :-

1) Felda dan orang melayu terus mundur

2) Felda dan orang melayu tak perlu buat bisnes dengan orang dari luar negara

3) Felda dan orang melayu kalau nak buat bangunan, bagus buat dalam hutan sahaja

4) Felda kena simpan duit cash sahaja dan tak perlu melabur untuk untuk beli apa-apa aset

5) Felda dan orang melayu tak boleh belajar pandai-pandai

6) Memecahbelahkan sokongan peneroka terhadap Felda dan kerajaan

Baru-baru ini, beliau telah melemparkan fitnah seolah-oleh ada rundingan sulit untuk membina bangunan Felda yang baru namun fitnah ini telah di nafikan oleh Felda. Memang patut, beliau ini di saman oleh Felda.

Adakah kita sanggup membiarkan orang yang duduk dalam parti pembohong ini terus menerus menyampaikan pembohongan ini kepada rakyat? Harap dapat baca komen saya dalam bahasa merah pada temubual Tan ini...


Tan's challenge to Najib's Felda

TUE, 13 JUL 2010 17:10

By Patrick Lee and Jamilah Kamarudin

PETALING JAYA: PKR supreme council member Tan Kee Kwong was recently thrust into the political spotlight after posting an open letter to Prime Minister Najib Tun Razak in early June.

In his letter, the former deputy minister of land and cooperatives accused Najib and the government of mismanaging Federal Land Development Authority (Felda) funds.

The former Segambut MP and WP Gerakan chief alleged that Felda's cash reserves had dropped by more than RM4 billion to about RM200 million this year.


Satu pembohongan yang jelas kerana duit tunai yang ada ialah RM 1.5 billion dan bukannya RM 200 juta.

Tan also questioned the need for the government-linked company to invest RM660 million in a “five-star” office building.

Government reaction to the allegation was both swift and heavy-handed. Former Felda liaison director and Deputy Minister in the Prime Minister's Department, Ahmad Maslan, announced that Felda was going to sue Suara Keadilan and several PKR party leaders, including Tan, for RM200 million.

Several hours later, the party organ was summoned to the Home Ministry in Putrajaya. But the meeting was to no avail, as Suara Keadilan found its printing licence suspended.

However, no PKR party leader to date has received a letter from Felda. In a two-part interview, Tan talks to FMT about his grievances with the Najib administration.



FMT: Tell us about your time as deputy minister of land and cooperatives.


Tan: In 1999, I was given the task of answering questions about Felda. That's why I know so much about Felda. I was the only one in the administration who answered questions. We also looked after strata titles as well.



You said you're the only one who answered questions about Felda?



Yes, my minister gave me the sole responsibility.



Who was your minister at the time?



Kasitah Gaddam.



What was happening to Felda during your time as deputy minister?



Actually, Felda was a shining example of giving land to the landless. It was a scheme where they built a house, planted rubber trees and oil palm for them... 10-acre lots. And slowly over the years, they paid back. That's fine. Very, very successful.

Until about 1993, with the original settlers getting old, they (Felda) realised they cannot work on the ladang kecil anymore. So they changed their plan, and any new land opened after 1993 became Felda plantations, what they call Felda corporate.



So what did you notice?



At that time, Felda was a very fine organisation. Its chairman for many years was Raja Muhammad Alias. So we just left it alone, and it was fine.

So you just let it go on, because it obviously gave returns.

Well, you know the figures. In 2001, the assets of Felda were RM7 billion. Cash in the bank, RM4.5 billion. Loans, zero. Not one sen. How can an entity with this type of balance sheet go so wrong?


And how is it that with the record price of oil palm recently, other companies such as IOI are recording profits while Felda's cash reserves are going down? It doesn't make sense! You don't need to be an oil palm expert. What happened to the reserves?



So you think the cash reserves should be going up.



Of course! Definitely! My advice to Najib and gang is: stick to your core business. You don't need Felda Global Ventures and all that rubbish. How can you justify your six-star building? How is it going to help the settlers? Felda is about the settlers, not for making money!



Di sini kita dapat lihat bagaimana Tan ni berfikir. Dia tak nak Felda atau orang melayu lebih bagus dari bangsa lain. Pernahkah kita terfikir, sekiranya bangunan atau aset milik bangsa lain di keluarkan dari bandaraya KL, apa je yang tinggal milik orang melayu? Lepas tu dia bagi komen lagi supaya Felda hanya jaga peneroka saja dan tak perlu buat untung.... Memang jahat pemikirannya.

Najib said that the cash reserves went down, but the assets went up.

Assets, what are the assets? Don't forget: if tomorrow India doesn't want to buy your palm oil, you've got no cash flow. How are you going to run the company? And also loans from EPF. Felda is so big, why does it need loans from anybody?


Di sini dia mempersoalkan sekali lagi apa aset yang Felda ada sedangkan Felda mempunyai banyak aset yang bernilai RM 15.37 biliion. Dalam perniagaan, walaupun kita boleh beli sesuatu dengan cash, biasanya kita akan tetap membeli melalui pinjaman supaya duit tunai boleh di gunakan untuk perkara yang penting.

Felda borrowed money from EPF?

Yes. Felda Global Ventures (borrowed money)... Felda Glocal, as they say. You just stick to oil palm, day and night it will make profit for you. Why on earth do you need to go Felda Global?

How do you justify the RM500 million spent in Boston and Cincinnati? Tell us! What is Twin Rivers Technology?


Di sini, Tan cuba mempersoalkan duit RM500 juta di labur dalam syarikat ini. Apalah Tan ni, mestilah untuk mendapatkan kepakaran dan teknologinya. Mana ada orang melabur hari ini, esok dah dapat pulangan balik? Ni bukan jual benda-benda haram yang boleh dapat pulangan sekelip mata macam kawan-kawan dia kat Selangor yang dok jual pasir haram tu.

But from an outsider's point of view, it would appear Felda is doing very well...

Was! Was doing very well, until Najib took upon himself to run Felda (in 2004), (when he was) a very busy deputy prime minister, and was also minister of defence at the time; why did he want to jaga Felda? Has he got nothing to do? Why?


Kalau dalam parlimen, ini di katakan 'sangkaan jahat'. Ni dah menabur fitnah kepada PM. DS Najib di beri amanah oleh Pak Lah untuk menjaga peneroka yang menyokong Kerajaan supaya tak menyokong parti pembohong macam PKR.


But you also know a few weeks ago, some Felda settlers came over to Suara Keadilan office, and burnt some Suara Keadilan newspapers, condemning it. Do you think some settlers do not agree with what you are saying?

There are 113,000 Felda settlers. Surely you don't expect all of them to agree with you. In any organisation, there is no way everybody is going to agree with you.

But we are asking some basic questions here. Tell us the rationale of not building on your own land, where the land cost is zero. Not so far away from KLCC, you plan on building a six-star office on the land that is the most expensive in the country.

How is the building going to help the settlers? Felda has never been five or six-star. Never! Why suddenly the change in direction?

Memang jahat fikirannya ini kerana dia hanya nak kalau boleh Felda buat bangunan di dalam hutan dan tak layak di bina dekat dengan KLCC. Bagi Tan, Felda ni hanya jaga peneroka dan peneroka hanya patut duduk jaga hutan je. Peneroka tak perlu nak bermegah dengan kejayaan dan pencapaian Felda. Dia tak fikir ke yang bangunan ni dah banyak orang nak sewa? Kalau kita tengok Petronas dah menunjukkan kejayaannya dengan KLCC. kalau nak ikutkan, Petronas baik buat bangunan di pantai je. Felda pun nak juga tunjukkan kejayaannya pada dunia. Kalau nak tahu, walaupun Felda buat bangunan ni, duit tunai Felda tak menyusut pun dan masih tetap RM 1.5 billion.

(I also want to ask) what is the special relationship between Najib and Naza TTDI? How come Naza got the job of building Matrade? Matrade should have gone for an international tender.

If you compare Naza to the big-time developers in the country, such as Ho Hup, Gamuda, and all the others, Naza is a recent entry, isn't it? They're experts in cars, what do they have to do with buildings?


Naza pun kena belasah jugak.... memang Tan ni tak nak orang melayu berjaya.

You've met a lot of Felda settlers. What have they told you?

Obviously they're not very happy. Many of them are taking action. They are short-changed. A group of settlers are going to court in Negri Sembilan, while one in Kelantan went to court and won.

Some of them have called me about the RM2 billion for the replanting fund. They are asking, is our money still intact or not!? The hundreds of millions that have been deducted, is there any money left? Is the replanting fund which belongs to the settlers all directed to Felda Global Ventures?


Memanglah dia cakap macam ni, sebab dia jumpa peneroka beberapa orang je yang di bawak oleh Mazlan Aliman. Tu pun, semua peneroka yang menyokong parti pembangkang. Mereka semua ni hanya tahu kritik sebab hasil titik peluh meraka tak menjadi. Man nak berjaya kalau kerjanya bukan di ladang tapi pergi menjaja cerita keburukan orang je. Sepatutnya dia habiskan masa untuk dapatkan hasil dari apa yang di tanam.

Do you find it funny that Felda hasn't published an annual report since 2007?



Felda is supposed to be a government-linked company (GLC). As a GLC, it belongs to the people, like Petronas. Petronas also doesn't publish their accounts, so it's left for us to grope (in the dark). Those who want to know real information, can't. Why?

You don't have a proper report. You don't let us look at your accounts. All secret. Why?


Setiap GLC mesti menyiapkan laporan dan di bentangkan dalam Parlimen. Kalaulah Felda ni mempunyai rekod yang tak baik, dah lama dah kena belasah kat dalam Parlimen dan tak payah nak tunggu Annual Report. Kat dalam parlimen pun banyak pemimpin pembangkang yang boleh cakap berapi-api.

You've known about all this for a long time.



No. I minded my own business until two months ago, when somebody came up to me and told me that only RM200 million was left in the cash reserves!


Apa lu cerita ni.... pasal apa tunggu sampai 2 bulan lepas je? Kalaulah tak betul, mestilah cakap dari awal lagi. Kata ada etika dalam bekerja. Etika apa ni? Sebenarnya Tan ni sengaja nak cari nama dalam politik supaya dapat jadi calon. Maklumat yang dia dapat pun, agaknya dari Mazlan Aliman je, sebab tu dia hanya dapat RM200 juta je.

Was this man a settler?



That one I cannot tell. Obviously he was someone in the know.

Mestilah tak boleh bagi sebab maklumat tak betul. Entah-entah, dia dapat maklumat ni dari makcik kantin je.



But Husam Musa (PAS vice-president) also said that Felda lost about RM8 billion, a number far more than your own. What are your comments on that?



Government, please come out with all the figures for the past 10 years. What happened before Najib, and what happened after Najib? Give us the details. What about the RM600 million for the cattle farm?


Ni pun fitnah dan sangkaan jahat. Semuanya cakap tak serupa bikin.

About Ahmad Maslan (Deputy Minister in the Prime Minister's Department) and the debate.



Yes, Mazlan Aliman (president of National Association of Felda Settlers' Children) challenged Ahmad to an open debate. Ahmad said, “No problem, just name the date.” Then he backed off. Why? Have a debate at Angkasapuri on all the channels, no problem!

Mazlan knows everything because he was brought up in a Felda scheme since he was two years old! So come and debate lah! If you are so smart in all the figures and everything, you should be able to tear up Mazlan to bits! Why you dare not?

Do you know why they (the government) are very upset? It is very obvious. About 45 parliamentary seats are in the settlements. Prime Minister, Felda settlers are waking up. Your fixed deposit is not so fixed.


Sekali lagi Tan mempunyai niat jahat kerana dia hanya nak tengok orang melayu ni bergaduh sama sendiri. Dia tak nak lihat orang melayu duduk berbincang dengan baik ataupun bermuzakarah. Yang penting dia boleh tengok orang melayu hancur.

Can you tell us what was the difference between Dr Mahathir (Mohamad) and Najib when it comes to Felda?



The politicians never campur tangan in Felda up to 2004. Never!



Not even Mahathir?

No! Because Raja Alias would not allow anyone to interfere with Felda.

Memanglah pada zaman Raja Alias, dasar dah di tetapkan macam tu, tapi bila Raja Alias dah tak ada pengerusi baru mempunyai idea dan wawasan untuk menaikkan Felda. Hasilnya, Felda sudah semakin berjaya dan nilai asetnya pun dah semakin banyak.



So Mahathir wasn't interested in Felda?



Not to say not interested. He didn't steal from Felda. He just let Felda run on its own, like a car would run on its own. So if it's running on its own, why do you want to jaga Felda?

Tun bukannya tak berminat tapi banyak perkara lagi yang dia nak fikirkan lagi. Jadi dia 'delegate' pada menteri-menteri lain. Takkan semua benda dia nak buat? Jadi janganlah Tan saja nak pusing-pusing cerita.

Kesimpulan dari wawancara ini jelas menunjukkan yang Tan Kee Kwong memang berniat jahat pada Felda dan orang melayu.

Tuesday, July 13, 2010

PKR Terus Edar Akhbar Fitnah Felda

Oleh Zulkifli Jalil (Utusan Malaysia)

Nampaknya pemilik surat berita (akhbar) PKR, Suara Keadilan tetap berdegil. Seolah-olah mereka tidak mahu tunduk kepada undang-undang. Di Stesyen LRT Masjid Jamek Kuala Lumpur pagi semalam, ahli-ahli Angkatan Muda parti itu tanpa rasa bersalah dan bimbang, malah seolah-olah mahu mencabar kuasa undang-undang terus menyebar dakyah terhadap Felda.

Tetapi kali ini pengendali Suara Keadilan 'membuang' (mentiadakan) perkataan 'Suara' pada surat berita parti itu. Sebaliknya sekadar meletakkan 'Keadilan' sahaja pada nama akhbar. Suratberita itu pula tidak di catat nama atau alamat percetakan.

Ini adalah helah terbaru PKR untuk mengambil kesempatan keatas Akta Penerbitan Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) 1984. Mengikut akta itu, penerbitan yang dikeluarkan bagi kali pertama tidak memerlukan permit kecuali 'penerbitan atas tajuk akhbar yang sama secara berkala'. Isi akhbar Keadilan itu tetap sama sebelum ini - penuh provokasi dan fitnah dilemparkan terhadap Felda.

Permit Suara Keadilan sebelum initidak diperbaharui setelah Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al Quran KDN tidak menerima sebarang penjelasan daripada pihak penerbitan akhbar terbabit berhubung penyiaran artikel bertajuk Felda Bangkrap. Kenyataan yang di keluarkan itu bukan sahaja berbentuk fitnah dan pembohongan malah bertujuan menjejaskan kepercayaan peneroka terhadap kredibiliti Felda.

Tindakan mengeluarkan artikel itu juga dilihat sebagai kecenderungan pihak tertentu untuk menyerang institusi yang ada kaitan dengan orang melayu dan membina kebencian rakyat terhadap Felda. Sebelum inipun, akhbar Suara Keadilan turut memfitnah Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dengan menyiarkan artikel bahawa Zambry di halang memasuki Amerika Syarikat. Ia kononnya kerana nama Menteri Besar itu tersenarai dalam pengkalan data pengganas antarabangsa. Bagaimanapun lidah rasmi PKR itu memohon maaf kepada Zambry yang di nyatakan dalam edisi terbaru akhbar tersebut keluaran bertarikh 30 Mac hingga 6 April.

Sebelumnya pada 25 Febuari lalu, Zambry bertindak memfailkan saman RM100 juta terhadap Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan tiga lagi di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Beliau mengambil keputusan tersebut setelah akhbar berkenaan yang diberi peluang memohon maaf, enggan berbuat demikian.

Apa yang ketara semalam, laporan-laporan tidak berasas Suara Keadilan kini 'berselindung' pula disebalik akhbar Keadilan yang diedarkan di Stesyen LRT Masjid Jamek. Jelaslah ia perlu dikekang menerusi tindakan undang-undang.

Keputusan kerajaan meneruskan saman RM200 juta keatas Suara Keadilan adalah jalan terbaik menghentikan fitnah dan dakyah PKR. Felda perlu terus dipertahankan sebagai organisasi yang telah banyak berjasa dan tidak boleh tunduk kepada tuduhan pihak yang tidak bertanggungjawab menyatakannya bangkrap. Felda kini mempunyai aset wang tunai kira-kira RM1.3 Billion. Dakwaan kononnya ia bangkrap adalah sesuatu yang menghairankan.

Friday, July 9, 2010

KEBODOHAN PENULIS DI LAMAN WEB PEMBANGKANG

Saya nak tergelak apabila membaca satu artikel yang di keluarkan oleh satu laman web pro pembangkang. Artikel tersebut telah di post kan beberapa hari lepas bertajuk "Najib Perlekeh Peneroka".

Nampak sangat penulis menulis artikel ni tanpa membuat sebarang analisa. Asalkan dalam artikel yang di tulis boleh mengkritik, dah kira cukuplah. Sila baca artikel tersebut di bawah dan komen saya yang bewarna merah.

Najib Perlekeh Peneroka
Posted on Friday, July 09 @ 00:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Analisis Isu

Oleh Zolkharnain Abidin

Khabarnya peneroka akan diberi duit raya. PM akan mengumumkannya pada minggu pertama bulan puasa. Harap-harap PM itu masih bernafas sehingga ke saat itu untuk membolehkannya menunaikan janji.

Memang dasar pembangkang yang suka mendoakan pemimpin Malaysia cepat mati. Dari dulu sampai sekarang, perangai tak berubah-ubah. Kita semua faham dan tahu siapa yang mengajar penulis bersikap seperti ini. Dalam Islam, kita di ajar mendoakan yang baik-baik sahaja tapi Islam penulis ni tak tahulah nak cakap.

Yakinlah, selepas pengumuman dibuat, orang ramai akan bertepuk sorak.

Kalau semua 112,635 orang peneroka hadir ke majlis itu dan semuanya bertepuk dan bersorak, saya fikir gajah di hutan pun akan lari lintang-pukang. Gajah fikir dunia sudah kiamat.

Berapa setiap keluarga peneroka akan dapat? RM1,000 atau RM10,000? Kalau dapat RM2,000 sekeluarga, berapa lama wang sejumlah itu boleh tahan? Dua tahun atau dua dekad?

Kalau nak tahu, peneroka semua bersyukur dengan apa yang mereka dah dapat. hanya segelintir yang tak sedar diri dan sibuk berpolitik saja yang tak bersyukur. Berapa jumlah itu tak penting tapi yang penting, semua peneroka akan dapat duit pemberian dari Kerajaan.

Tahun depan dapat lagi. Mungkin sebanyak itu juga atau lebih banyak. Orang ramai pun bertepuk tangan dan bersorak lagi. Gajah di hutan pun hairan lagi, mengapa dunia kiamat sampai dua kali?

Saya tidak berkata saya tidak bersetuju dengan pemberian itu. Sebenarnya lagi banyak lagi bagus. Itu meringankan beban peneroka untuk menampung keperluan keluarga. Sekurang-kurangnya dapat juga di kalangan mereka yang daif merasai nikmat menyambut lebaran.

Tadi kritik pemberian jumlah duit, lepas tu sokong pulak.... yang mana satu ni? Tak tetap pendiriannya ni.


Tetapi persoalannya ialah, sampai bila peneroka akan diperlekeh oleh pemimpin BN? Setelah berpuluh tahun keringat mereka diperah oleh Felda, keringat itu hanya dibayar dengan RM1,000 @ RM2,000 @ RM10,000 setahun? Adakah itu harga keringat mereka selama ini?

Wang hari raya tidak boleh mengeluarkan mereka dari belenggu kehidupan mereka kini. Terlalu ramai peneroka yang hidup di bawah paras kemiskinan. Anak-anak mereka menganggur. Kehidupan mereka terdesak.

Saya hairan dengan penulis... saya rasa beliau tak faham apa yang berlaku. Mungkin penulis bukanlah dari anak peneroka jadi dia tak tahu apa yang berlaku di dalam Tanah Rancangan Felda. Untuk pengetahuan, setiap peneroka telah di beri peluang dan semuanya terletak pada hasil kerja kuat peneroka itu sendiri kerana setiap inci tanah yang di usahakan akan mendapat hasil. Jadi untuk mendapat hasil yang lebih, peneroka kena berusaha lebih. Itu yang berlaku pada keluarga saya.

Kekayaan Felda tidak boleh dilonggok di KL, tetapi perlu dilonggok untuk kepentingan peneroka. Jangan ada pemimpin negara yang mengambil kesempatan di atas keringat peneroka untuk kepentingan sendiri dan keluarga.

Bolehkah Najib berbangga dengan MRSM Felda di Trolak yang belum tentu boleh dimasuki oleh anak-anak peneroka? Sebenarnya membina generasi bukan bermula dari tingkatan satu, tetapi lebih awal daripada itu.

Ni satu lagi pembohongan... MRSM ini akan menempatkan 90% pelajar dari anak peneroka supaya anak peneroka ini akan mengubah nasib keluarga mereka.

Sebenarnya kerajaan sudah terlambat. Hari ini kerajaan sudah kehilangan punca untuk menangani masalah yang dihadapi di Felda. Mereka mungkin boleh berbangga dengan bangunan pencakar langit yang dimiliki Felda dimana-mana, tetapi bolehkah mereka berbangga dengan kehidupan sebenar peneroka?

Mengapa kini baru dibina MRSM Felda? Mengapa tidak dua puluh tahun dulu? Mengapa hari ini baru kerajaan terhegeh-hegeh memberi duit raya kepada peneroka, sebelum ini bagaimana?

Tu lah bodohnya penulis.... nampak sangat tak tau fakta. Pokok sawit pun kalau tanam hari ni, bukannya esok dah berbuah. Semuanya ambik masa. Itu tak termasuk nak kena bagi baja, jaga penyakit pokok, tikus dan macam-macam lagi. Ni Bukan dapat harta pakai jin.....

Inilah modal politik BN. Biarkan rakyat susah dan merempat, kemudian jadikan wang sebagai umpan mengail undi.

Kesimpilannya... Penulis ini hanya tahu untuk memfitnah dan tak tahu fakta. Lain kali, sebelum menulis, kaji dulu...


Thursday, July 8, 2010

KRITIKAN YANG TIDAK TEPAT

Kadang-kadang, bila membaca laman web parti politik pembangkang membuatkan saya ketawa. Penulisan mereka hanya pandai mengkritik dan kalau kritik tu betul tak apalah jugak. Ni main hentam ikut suka dia je.

Kisahnya tentang satu artikel berkenaan satu kawasan Felda di Terengganu yang keputusan bekalan air. Saya faham dan bersimpati tentang masalah yang di hadapi oleh penduduk di kawasan tersebut, namun penulis artikel tersebut menyalahkan Felda sebab bekalan terputus. Soalan saya, apa kena mengena Felda dengan air pulak?

Di dalam artikel, penulis menyebut Syarikat Air Terengganu terpaksa menghantar beberapa lori air ke kawasan itu. Dia dah sendiri jawab siapa yang bertanggungjawab pasal bekalan air, tapi tetap mengaitkan Felda akibat peristiwa itu.

Apa yang saya tahu, semua yang berkaitan dengan air adalah tanggungjawab Syarikat Bekalan Air Terengganu. Setahu saya Felda dah masuk campur serta buat aduan berkenaan masalah ini dan mereka sedang dalam proses menyelesaikan masalah ini. Jadi kepada penulis tersebut, sebelum nak tulis tu, kenalah tahu apa tugas-tugas agensi yang berkaitan.

Lu fikirlah sendiri.....

MRSM Felda di Trolak terbesar dan termoden - Najib

TANJUNG MALIM 7 Julai - Maktab Rendah Sains Mara Felda (MRSMF) Kampus Tun Abdul Razak, di Trolak dekat sini merupakan MRSM termoden dan terbesar pernah dibina, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata, institusi pendidikan pertama di tanah rancangan Felda itu bernilai RM123 juta dan ia jauh lebih mahal berbanding kos pembinaan MRSM lain iaitu sekitar RM80 juta.

"Sebanyak 80 peratus daripada pelajar di MRSMF ini merupakan anak peneroka dan tempat ini akan dijadikan pusat program pembelajaran 'International Baccalaureate' (IB) untuk membolehkan pelajar melanjutkan pelajaran ke luar negara.

"IB merupakan peperiksaan peringkat global dan ia akan memberi peluang kepada anak-anak peneroka Felda menjadi pelaku global," katanya pada majlis perasmian MRSMF Kampus Tun Abdul Razak dekat sini hari ini.

Pembinaan MRSMF yang merupakan maktab ke-37 Mara adalah atas cetusan minda Perdana Menteri sendiri.

Ekoran saranan Najib itu, termeterai Perjanjian Kerjasama Antara Mara dan Felda pada 30 Mac 2007 dan MRSMF itu merupakan MRSM kelima dibina di Perak.

MRSMF Kampus Tun Abdul Razak dibina di atas tanah seluas 25 hektar dan siap sepenuhnya pada 2009. Pengambilan pertama 200 pelajar perintis dibuat pada 2008 yang ditempatkan sementara di beberapa MRSM lain.

Institusi pendidikan itu dilengkapi pelbagai kemudahan serba moden bertaraf universiti termasuk dewan kuliah, dewan besar, dewan makan, makmal, blok kediaman pelajar, perpustakaan, mini stadium dan surau.

Kewujudan MRSMF Kampus Tun Abdul Razak merupakan satu lagi mercu tanda kebanggaan lebih 1.6 juta warga Felda di seluruh negara.

(Di Petik Dari Utusan Malaysia)