FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Thursday, July 22, 2010

FITNAH : MAZLAN ALIMAN HENDAK EDAR RISALAH FITNAH

(Artikel ini di petik dari ntfitnah.blogspot.com )



Nampaknya Mazlan Aliman masih belum takut untuk menyebarkan fitnah walaupun dia tahu dengan fitnah yang akan mereka edarkan itu akan memecahbelahkan orang melayu. Beliau lansung tidak sedar, bangsa lain hanya memerhatikan dan ketawa bila melihat orang melayu bergaduh sesama sendiri.

Semalam, Mazlan dengan bangga membuat sidang akhbar untuk mengedarkan risalah bertajuk 'Felda Bangkrap' secara percuma dan akan di edarkan ke seluruh negara. Ada beberapa persoalan yang bermain di fikiran, mengapakan Mazlan bersungguh-sungguh hendak menabur fitnah ini, walaupun beliau tahu Felda dan Kerajaan Malaysia telah menafikannya? Akhbar Suara Keadilan juga akan di saman sebanyak RM 200 juta dan hanya menunggu masa sahaja untuk dibicarakan.

Saya percaya, ramai yang menantikan saat apabila perbicaraan saman fitnah ini berlansung kerana pada ketika inilah kita akan dapat melihat segala fakta dari Felda dan Kerajaan Malaysia akan di kemukakan. Saya percaya dan yakin, segala kekusutan dan persoalan akan terjawab dengan terperinci berkaitan untung rugi Felda. Kesemua jawapan sudah semestinya akan keluar kerana Suara Keadilan sudah pasti akan datang bersama peguam-peguam mereka yang hebat. Agaknya, kalau Karpal Singh sihat, mungkin beliau juga akan hadir sama.

Persoalan demi persoalan timbul terhadap Mazlan yang bersungguh-sungguh untuk menyebarkan fitnah. Antara persoalan yang bermain di fikiran saya adalah seperti berikut :

1) Mengapakah Mazlan sudah tidak sabar-sabar untuk mengedarkan fitnah ini? Tak bolehkah beliau tunggu dulu sehingga perbicaraan saman ini di bicarakan kerana semua persoalan beliau akan dijawab semuanya?

2) Untuk mencetak dan mengedarkan risalah FITNAH ini memerlukan perbelanjaan. Siapakah dan dari manakah Mazlan mendapatkan peruntukan untuk mencetak risalah ini?

3) Mengapakah sejak kebelakangan ini, fokus yang di berikan pada Felda adalah lebih berbanding dengan agensi milik kerajaan yang lain seperti RISDA, FELCRA dan sebagainya?

Sepatutnya sempena bulan Ramadhan Al Mubarak yang hampir tiba, adalah lebih baik beliau mencetak risalah yang boleh menyatukan Islam dan orang melayu. Pahala pun dapat namun bala yang beliau cari. Agaknya beliau dah tak sabar-sabar nak tunjuk kepada kepimpinan PAS yang beliau sesuai untuk jadi calon untuk PRU yang akan datang.

Jangan sampai di atas perbuatan Mazlan pada masa sekarang akan menyebabkan Felda runtuh pada masa kan datang. Pada masa itu bangsa lain pula sudah mengambil alih Felda dan peneroka pada masa itu sudah merempat di tanah milik sendiri. Pesanan saya pada Mazlan, sudah-sudahlah tu menabur fitnah terhadap Felda. Sempena bulan Ramadhan Al Mubarak yang akan tiba, apa kata pergilah buat umrah di Mekah dan bertaubatlah pada Allah. Insyaallah Allah akan beri petunjuk kepada hambaNya yang ikhlas mencari keredhaanNya. Kalau ke sana nanti, bolehlah menetap kat Hotel milik Felda dan makan kat restoran D'Saji. Mana tahu, pengurusan Felda boleh sponsor makan ke...

3 comments:

  1. Kemunculan dia ini adalah sama dengan kemunculan suku sakat PKR,iaitu dengan cara Publisiti Murahan secara mendadak.Seperti:-
    1. CikGu Bard - Kepala Demotrasi
    2. Tian Chua - Kepala Provokasi
    3. Sivarasa - Kepala Aksi
    4. Eli Wong - Pornoghrapic
    5. Azmin - Dokumentasi ( 6 kotak)

    dan banyak lagi.... Begitulah caranya mereka meraih SIMPATI dari PENGUNDI BUTA HATI !

    ReplyDelete
  2. selepas bbrp repot polis dibuat.. respon terhadap isu-isu yg dibangkitkan dalam repot belum terjawab dgn fakta.. maka diserah kpd SPRM.. tuan2 harap bersabar.. kita biar Mazlan dan Felda di mahkamah.. kita bleh dgr kedua pihak beri hujah.. Felda mesti pertahankan.. dia kan dinaungi kerajaan.. jika Felda kalah, maka bahaya buat peneroka dan BN..

    ReplyDelete