FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Sunday, July 4, 2010

Pembangkang Dusta, Hina Peneroka Felda

Pembangkang hanya tahu mengkritik dan membuat fitnah walaupun apa yang di perkatakan adalah tidak betul. DS Najib juga telah menyelar tindakan mereka ini. Berikut adalah petikan akhbar hari ini.


JERANTUT 3 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan tuduhan pembangkang kononnya Felda bankrap merupakan satu penghinaan kepada golongan peneroka dan institusi yang banyak membangunkan masyarakat Melayu.

Tegas Perdana Menteri, tuduhan tersebut merupakan pendustaan besar yang dilakukan pembangkang kepada masyarakat peneroka dan luar bandar.

Berikutan itu, beliau menegaskan Felda tidak pernah bankrap sebaliknya akan terus membela dan membangunkan masyarakat peneroka termasuk generasi kedua dan ketiganya.

''Perbuatan ini (tuduhan Felda bankrap) adalah menghina sebuah institusi yang banyak membantu peneroka menjadi golongan yang berjaya," katanya.

Beliau berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Jerantut di Dewan Majlis Daerah Jerantut (MDJ) di sini hari ini.

Najib menegaskan, tindakan PKR itu merupakan salah satu agenda yang dijalankan untuk menghancurkan Felda yang berjaya membangunkan ekonomi orang Melayu sejak 50 tahun lalu.

Selama ini, menurut beliau, Felda merangka pelbagai program untuk membangunkan golongan peneroka dan anak-anak mereka dalam pelbagai bidang termasuk pendidikan dan kemahiran.

Kerajaan juga, tambah beliau, sentiasa meneliti pengurusan aset Felda secara sistematik supaya matlamat membangunkan peneroka tidak pernah tersasar.

''Kita (kerajaan) sentiasa meneliti asetnya betul-betul. Kita ada bermacam-macam program untuk membangunkan peneroka," katanya.

''Saya akan terangkan pada hari peneroka nanti. Hari ini saya simpan sikit. Saya tunggu pada Hari Peneroka pada 7 Julai nanti, apakah jasa, aset dan program yang dijalankan Felda selama ini," katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Najib berkata, laporan Suara Keadilan itu menimbulkan kemarahan kepada peneroka kerana ia tidak berasas sama sekali.

''Rata-rata peneroka mencurahkan rasa marah bahawa mereka menganggap ini satu penghinaan kepada institusi yang disayangi mereka," katanya.

Ditanya mengenai tindakan KDN yang tidak memperbaharui permit Suara Keadilan itu: ''Kita ada undang-undang, saya serah kepada pihak berkuasa untuk buat pertimbangan sewajarnya."

Sehubungan itu, beliau menggesa pengamal media supaya menyiarkan laporan yang bertanggungjawab supaya ia tidak menimbulkan keresahan kepada rakyat dan negara.

''Kalau kita menerbitkan sesuatu akhbar, kita mesti ada rasa tanggungjawab bahawa apa yang disiarkan tidak memudaratkan kepentingan negara dan rakyat.

''Apatah lagi kalau cerita itu boleh menimbulkan kemarahan rakyat atau cerita itu tidak benar sama sekali," tegasnya.

Sementara itu, di Termeloh Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, pergerakan itu akan menjelajah di semua tanah rancangan Felda bagi menangkis persepsi negatif berikutan tindakan provokasi parti pembangkang terhadap agensi itu sejak kebelakangan ini.

Menurut Khairy Jamaluddin, tindakan perlu dilakukan memandangkan parti pembangkang seperti PKR dan Pas sedang berusaha mengganggu perpaduan masyarakat peneroka Felda di negara ini.

Menurut beliau, pembangkang kini mengatur strategi 'menyerang' Felda kerana mereka mengetahui bahawa warga peneroka merupakan penyokong kuat UMNO dan kerajaan selama ini.

Tambah beliau, pembangkang telah mengeksploitasikan pelbagai isu seperti kedudukan kewangan agensi itu bagi tujuan mengelirukan masyarakat peneroka dan cuba merendahkan reputasi Perdana Menteri.

(Di petik dari Utusan Malaysia)

No comments:

Post a Comment