FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Sunday, August 15, 2010

Peguam Pembangkang Yang Menipu Peneroka Felda Dah Ketar Lutut

Nak tergelak saya membaca laporan dari portal berita pembangkang yang memberitahu Felda tidak boleh menyaman Suara Keadilan. Eh... takkan dah takut kot? Bila mereka fitnah Kerajaan dan agensinya teruk-teruk tak apa, tapi bila akhbar mereka nak kena saman, kata tak boleh dan tak beretika pulak.

Sepatutnya, mereka kena faham bahawa mereka (Suara Keadilan) sepatutnya lebih bertanggungjawab bila melaporkan apa-apa berita sebelum ia dikeluarkan. Yang menariknya lagi, memandangkan dalam bulan Ramadhan ini, hal-hal fitnah telah diserahkan kepada mereka yang bukan Islam untuk melaksanakannya. Namun ada juga yang tak sedar diri dan berada didalam kelompok orang bukan Islam tersebut.

Maka dengan itu, Naib Presiden PKR S Sivarasa membuat fitnah terhadap Tan Sri Mohd Yusof Nor dengan dakwaan bahawa Tan Sri menerima gaji dan elaun dari Felda sebanyak RM2 juta setahun. Entahlah... kadang-kadang nak kata bodoh, dia tu peguam tapi ada akal tak nak digunakan. Tahukah dia, berapa gaji seorang Perdana Menteri? Saya rasa, kalau banyak itulah pendapatan Tan Sri, sudah tentu Dato' Seri Najib pun nak jadi Pengerusi Felda. Lebih baik Dato' Seri Najib jaga Felda je dari penat-penat mentadbir negara.

Fikirkanlah... Apapun siaplah Suara Keadilan esok... Pandai Fitnah, Pandailah Tanggung...


8 comments:

  1. Mak kami dah tak join FELDA. Kalau nak bengkrap pun biar la. Peduli apa. Kilang FELDA memang tak guna. Buah sawit dari pokok usia 3 tahun sampai yang 8 tahun. kadar perahannya sama saja. 18-19% tu je la. Kena pulak kilang2 Jengka tu. Hantar buah cantik2 tahap boleh buat pameran pun ada reject sampai 200kg setiap kali hantar. kalau reject tapi tandan boleh bawak balik ok la. ini dia ambik macam tu saja. itu bukan menipu?

    Masa ada pembeli luar buka penimbang dulu disekat seteleh 3 tahun beroperasi. Tidak diberikan permit lagi. kemudian dituduh pembeli haram. terpaksa mak aku dan orang yang keluar dari pengurusan Felda ni hantar ke kilang Felda yang teruk tu. itu bukan menindas?

    sudahlah. memang FELDA ni entah apa-apa. dalam blok mak aku, dulu mak aku dan seorang jiran aku saja yang buat sendiri ladang ni. balik kerja dari opis/site atau masa cuti aku dan adik beradik aku usahakan. dah 7 tahun, akhirnya jualan sawit mak aku boleh cecah RM5k/bulan. sekarang hampir semua jiran aku, dan sudah separuh orang jengka aku yang keluar dari pengurusan Felda ni. Siapa tahan dengan sara hidup RM1500 sebulan sedangkan boleh dapat RM5k sebulan? itu bukan mengarut?

    bagi ko yang senang lenang dan ada kepentingan ni memang la cakap sedap. tapi sampai bila nak membutakan mata masyarakat FELDA. kalau FELDA kaya raya peneroka macam tu saja nak buat apa. budi Felda dulu kami ingat, tapi arwah ayah kami pun bersusah payah juga mengadap tanah Felda ni. Semua datang dari Tuhan..bukan Felda semata-mata.

    Kami dah menyampah. Felda nak bengkrap pun peduli apa..

    ReplyDelete
  2. Tukul Besi, baguslah kalau dah keluar dari Rancangan.... Tahniah saya ucapkan

    ReplyDelete
  3. Betul tu..wak sokong kalau tukul besi dan ahli keluaga keluar dari felda..hilang lg 1 duri dalam daging felda..

    ReplyDelete
  4. Bagus tu Tukul Besi ko bawalah anak bini ko keluar dari Felda, byk lagi orang nak masuk rancangan Felda termasuklah para buruh dari Bangladesh, Indonesia...
    Time susah rayu kat Felda amiklah tanah arwah bpk aku usahakanlah tapi duit RM1500 aku nak. Bila pokok dah besar n keluarkan hasil aku nak balik tanah sebab jiran aku dapat RM5K. kalau tak bg aku rampas, kalau Felda saman peguam harbi sedia bela aku.
    Ko usahalah tanah ko tu, beli baja sendiri, upah buruh Indon atau Bangla jaga bukan takat RM5k tapi RM 10k ko bleh buat, baru ekonomi bumiputera boleh maju.
    Pakcik aku bleh dapat RM20k sebulan dengan 10 ekar tanah kelapa sawit semua buat sendiri tak bising pun.

    ReplyDelete
  5. Tukul Besi, dah bawa mengucap........

    Carilah mana-mana kilang sawit bukan Felda yang dapat beri perahan lebih 21% pada peneroka.....

    Setahu kawan, ada peneroka yang rampas ladang dari Felda menjual buah sawit kat pusat-pusat timbang Cina pakai nama Melayu dipinggir-pinggir perkampungan Felda dibayar lebih rendah dari apa yang kilang Felda bayar sampai RM60 perbezaannya bagi satu tan, belum masuk kira curi berat timbang, ada sampai 1/2 tan bagi satu lori.... akhirnya puak-puak derhaka ini kembali jual pada Felda melalui nama orang lain...

    Tapi kalau dah jenis manusia takbur, riak dengan nikmat yang diberi.....maka bertambah-tambah dungulah pemikiran... lepas tu masuk pulak persatuan geng-geng 'ANAK jin' yang tawarkan peguam keling paria yang nak cari untung, kena pulak yuran rm50 ke rm500... itulah kepintaran peneroka macam keluarga Tukul Besi.....hamPAS...

    ReplyDelete
  6. sokong Tukul Besi... bila Peneroka Felda Kemahang 3 menang kes.. ramai mula terbuka mata, bila FELDA diisyhtihar MENIPU peneroka.. difahamkan asal peneroka di Kemahang 3, dekat 1000 yang terlibat, namun akhirnya tinggallah yang 'hardcore' meneruskan perjuangan suci.. kini, semangat tersebut disambung ke felda lain.. alhamdulilah...

    ReplyDelete
  7. tukul besi kalau pingan tak retak mangkuk tak dingin kau tak nak felda pun ta hingin, so get lost and good riddance.tank kiu.

    ReplyDelete
  8. Kepada saudara melayu di atas,

    kita nie merupakan bangsa yang begitu menyanjung tinggi budaya sehinggakan bangsa sendiri menindas kita masih lagi mampu bertahan dan tersenyum. dan dengan kelemahan inilah pihak-pihak tertentu mengambil kesempatan dari kita tak kira oleh bangsa cina atau kaum melayu (pemimpin melayu) sendiri.

    Kita tak mahu mempertahankan maruah dan keringat kita. apabila penindasan dilakukan oleh bangsa cina kita bangkit menentang menghulurkan keris dan apabila pemimpin melayu sendiri yang menindas kita bertindak lembut tengkuk atas alasan mereka banyak berbakti dan sebagainya. Bagi saya saudara kedua-dua golongan tersebut jika melakukan kesalahan maka dianggap zalim. kita perlu menegur mereka supaya jangan melaku zalim lebih lagi kepada sesama bangsa. Jangan kita mudah menerima satu kezaliman dikenakan ke atas kita.

    Dalam kes felda ini, kerajaan sebenarnya menggunakan duit rakyat untuk membangunkan felda. sepatutnya kerajaan berterima kasih kepada rakyat. seperkara lagi adalah menjadi tanggungjawab kerajaan membantu rakyat dengan jujur dan ikhlas tanpa melakukan penipuan, penindasan dan sebagainya. Jika ada maka hak warga felda sebagai rakyat menyuarakan pandangan dan teguran kepada kerajaan.

    semoga saudara memahami maksud saya ini. segala pandangan boleh emailkan kepada saya.

    achmad abdollah
    notoracist@gmail.com

    ReplyDelete