FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Tuesday, October 4, 2011

Mazlan Aliman.....'Nyah' Kamu Dari Felda



Ramai peneroka sedar tentang apa yang sedang di lakukan oleh ANAK di Tanah-Tanah Rancangan seluruh negara. ANAK yang di ketuai oleh Saudara Mazlan Aliman telah menabur bermacam-macam janji kepada peneroka dan juga generasi muda Felda. 

Janji-janji ini nampaknya baik tetapi sebenarnya mempunyai niat maksud yang jahat dan boleh membinasakan Felda. Ikuti luahan aduan anak peneroka dari Pahang ini... Sebab itu, Mazlan Aliman perlu di "NYAH" kan dari Felda.


Jangan terpedaya janji palsu


SETELAH 54 tahun negara merdeka, peneroka Felda kini wajar bersyukur dengan limpahan rezeki yang dikurniakan Allah. Bermula detik penghijrahan mereka melalui episod derita, kini mereka telah bangkit meneroka tanah dan ladang dengan bantuan dan perhatian yang penuh oleh kakitangan Felda.

Kebangkitan ini adalah berkat usaha kegigihan dan kesungguhan para peneroka melawan kemiskinan agar anak-anak tidak mewarisi kemiskinan seperti mereka dahulu. Lantaran itu, saya sebagai seorang anak peneroka Felda ingin menyentuh mengenai isu pemansuhan Felda Plantantions oleh Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) dan juga pembahagian tanah andainya mereka berjaya menguasai kerajaan pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti.

Secara umum saya memuji niat murni ANAK yang ingin membantu kami anak peneroka memiliki tanah seperti ayahanda kami yang diberi 10 ekar tanah ladang oleh kerajaan yang ada pada hari ini. Ketika itu, setiap kerajaan negeri satu persatu dengan niat ikhlas mengkhususkan penempatan peneroka dan memberikan tanah kerajaan negeri seluas mungkin bagi ayahanda kami berladang dan mencari rezeki. Ini termasuklah ayahanda Pengerusi ANAK sendiri yang berjaya menjadi peneroka di Felda Bukit Ramun.

Saya masih ingat bilamana ayahanda saya menoreh getah setiap hari dan menghantar hasil ke Pusat Pengumpulan Getah (PMG). Tiada langsung niat untuk membelakangkan Felda dengan menonjol hasil ke luar (combat) atau istilahnya menjual hasil ke pihak luar dan bukan Felda. Penjualan ini berterusan bagi menolak hutang Felda sehinggalah ayahanda saya menjelaskan sepenuhnya hutang Felda dengan tertibnya dan mendapat geran tanah sendiri. Lebih menggembirakan bilamana kerajaan melupuskan hutang-hutang kepada peneroka yang masih mempunyai baki hutang walhal rata-rata mereka ini 'rajin menonjol' ke luar. Sedikit pun ayahanda saya tidak bising dengan langkah Felda ini. Itulah serba sedikit hal tanah ladang seluas 10 ekar yang menjadi punca kepada keluarga kami keluar dari kepompong kemiskinan.

Kini, hasrat ANAK yang beria-ia hendak memberikan tanah kepada kami untuk apa? Apakah kami ini memang miskin atau tiada pekerjaan? Kenapa ingin memberi tanah Felda Plantations yang jika diracik-racik, setiap dari kami hanya bakal menerima satu ekar sahaja? Apa pula akan jadi dengan lebih 20,000 kakitangan Felda? Siapa pula yang akan menanggung beban pengurusan dan pentadbiran 317 tanah rancangan Felda? Majoriti kakitangan ini pula orang Melayu, sebangsa dan seagama dengan Pengerusi ANAK. Adakah kita ingin menabur pasir ke dalam periuk nasi mereka?

Saya ingin menyeru dan menasihatkan generasi baru Felda agar melihat momokan ANAK ini dengan kedua-dua belah mata dan hati yang terang. Mana mungkin kita boleh menjana pendapatan dengan tanah seluas satu ekar ini. Nak menanam apa? Nak bina rumah pula boleh tetapi sumber pendapatan di mana pula nak kami cari? Jika ANAK bercita-cita untuk membahagikan tanah kerajaan negeri seperti ayahanda kami dahulu, saya sokong seratus peratus.

Bagi kerajaan seperti Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang, bermulalah sekarang dengan memberikan kami tanah-tanah kerana kami ingin melihat keikhlasan kepimpinan ANAK, bukannya janji-janji politik. Fotostat borang berpuluh-puluh ribu namun akhirnya akan menjadi kertas lama. Kami sudah penat mengisi borang tanah. Kepada 70,000 orang yang dikatakan telah mengisi borang ini, saya ucapkan tahniah dan bolehlah berjumpa Menteri Besar dari negeri-negeri tadi bersama-sama Pengerusi ANAK dan tanyalah tanah-tanah yang boleh diberi kepada kita anak peneroka Felda. Itu lebih afdal.

Akhirnya, saya menyeru dan menasihatkan warga Felda seluruhnya agar sentiasa bersyukur dengan nikmat Allah dan jangan sekali-kali kita ingkar perintahNya. Biarlah Mat Jenin terjun dengan labu-labunya dan kita wajib berpijak di bumi yang nyata. Jadilah kita generasi baru Felda yang matang berfikir dan membuat keputusan. Marilah kita berdoa agar kita sentiasa dipelihara iman dan amal semoga sentiasa mendapat redha dan berkat Allah.

MAN
Felda Jengka 7, Pahang.

No comments:

Post a Comment