FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Tuesday, September 20, 2011

Teladan Kepada Peneroka : Harapkan Pagar... Pagar Makan Padi



Perkara ini pernah kami bongkarkan tidak lama dahulu. Sebelum ini, peneroka-peneroka Felda Kemahang yang menang saman terhadap Felda akibat dari kesilapan teknikal pihak Felda, telah menghantar surat kepada Bar Council akibat tidak berpuas hati dengan peguam yang mewakili mereka iaitu Tetuan Wan Rohimi & Asmadi. Sekarang mereka telah maju setapak lagi iaitu dengan mengambil tindakan mahkamah terhadap peguam pujaan mereka ini dengan menyaman peguam tersebut.

Tidak lama lagi, perkara yang sama juga akan berlaku terhadap kes-kes menyaman Felda yang lain. Kesimpulannya, yang dapat tulang ialah peneroka manakala yang dapat daging adalah peguam. Lihatlah sahaja, sekarang ini, peguam-peguam pembangkang seperti Latheefa Koya, Sivarasa dan ramai lagi sedang berlumba-lumba meyakinkan peneroka yang pro pembangkang untuk menyaman Felda.

Peguam-peguam yang kenyang... Peneroka di belakang dapat tulang je...

Kalau kes kalah, mereka tetap dapat bayaran dan kalau menang, mereka akan dapat habuan yang lebih besar. SIAPA YANG UNTUNG???? Fikirkanlah.....





2 comments:

  1. peneroka2 mengerjakan tanah FELDA bertahun lamanya & sudah tentu ada masa mrk menikmati hasil yg lumayan hinggakan ada yg bergelar jutawan!! ada masa mrk rugi bila harga kelapa sawit jatuh tapi pihak FELDA sentiasa menjaga kebajikan peneroka yg rajin & terus berusaha dgn memberikan bantuan, pinjaman serta khidmat nasihat yg tak mungkin pihak pembangkang dapat berikan...

    sayangnya ada segelintir peneroka FELDA bila terdesak, mrk 'menyerang' FELDA dgn bantuan peguam2 pembangkang yg sentiasa menanti utk mengambil peluang menahan lukah di pergentingan.

    peneroka seharusnya terus berbincang dgn pihak FELDA bila ada yang tak puas hati sbb FELDA wujud utk peneroka, bukannya utk pembangkang! yg berpenat lelah selama ni dgn bantuan FELDA ialah ratusan/ribuan/beratus ribu peneroka tp yg mendapat hasil lumayan dlm kes saman mcm ni hanyalah sorang dua peguam belot cap pr!

    harap semua peneroka sedar pr takkan sudi membantu dgn ikhlas. mrk ambil kes ni sbb mrk nampak boleh buat duit dgn senang..sungguh senang krn yang keluar duit ialah peneroka, yg dapat untung tentunya peguam belot pr tu.. insaf2la...jgn lagi senang2 bagi duit titik peluh kita pada orang2 yg pakar putarbelit mcm peguam2 belot pr ni!! cuba kira berapa mrk untung? berapa pulak peneroka dapat? nak pergi mekah dgn selesa mcm n.ajis pun tak dapat punyalah dgn duit tu!!!!

    word verification "grant"!! hehehe...ada makna tu...Alhamdulillah.

    ReplyDelete