FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Tuesday, June 28, 2011

Apa Sahaja Untuk Tawan Felda Dan Negara

Alhamdulillah, sejak kebelakangan ini, akhbar arus perdana sudah banyak membongkar dan menjelaskan tentang hasrat jahat pembangkang untuk menghancurkan keharmonian Felda dengan berbagai-bagai janji kosong. Di bawah adalah petikan satu artikel menarik untuk di kongsi bersama... :

(Gambar : Pengkhianat yang bercita-cita memusnahkan keharmonian Felda???)


Apa sahaja untuk tawan Felda dan negara

KETIKA perpaduan negara terancam sejak Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12), Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak menggerakkan gagasan 1Malaysia untuk menyatukan kembali rakyat.

Namun, pembangkang tidak pedulikan semua usaha perpaduan itu dan menolak sama sekali gagasan 1Malaysia.

Lebih teruk lagi, mereka menggunakan taktik penjajah dahulu untuk 'pecah dan perintah' dengan menghasut dan menimbulkan keraguan rakyat terhadap kerajaan.

Sejak beberapa bulan lalu, tanah rancangan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) menjadi sasaran pembangkang menggunakan anak peneroka sendiri, Mazlan Aliman melalui Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) yang dikepalainya.

Mazlan jelas sekali berada di kem pembangkang dan menggunakan tiket selaku ahli jawatankuasa Pas Pusat untuk bergerak di dalam dan luar Felda bagi menghasut peneroka dan rakyat membenci serta tidak mempercayai pengurusan Felda ataupun kerajaan.

Felda diasaskan Perdana Menteri kedua negara, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein dan sejak 2004, ia diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri dan dipantau sendiri anak Allahyarham selaku Perdana Menteri keenam.

Fakta ini sebenarnya sudah cukup untuk mematahkan pelbagai tuduhan individu, pertubuhan dan parti politik yang cuba memutar dan memainkan isu untuk menunjukkan pengurusan Felda dan kerajaan menganiaya peneroka dan waris mereka.

Mustahil Perdana Menteri selaku waris kepada tokoh yang melahirkan idea Felda membiarkan usaha dan legasi bapanya itu musnah dengan mudah.

Namun, bagi mereka yang mempunyai agenda sampingan, semua yang diusahakan kerajaan untuk warga Felda boleh dipolitikkan bagi memancing undi menjelang pilihan raya akan datang dengan fokus pembangkang kini bertumpu di kawasan peneroka Pahang dan Negeri Sembilan.

Usaha memecah belahkan peneroka amat penting jika mereka mahu menguasai politik negara terutamanya dengan 56 kawasan Parlimen dan 96 Dewan Undangan Negeri (DUN) bergantung kepada undi warga Felda.

Pensyarah di Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Mohamad Faisol Keling tidak terkejut dengan kaedah yang digunakan di Felda itu kerana taktik sama telah lama dipraktikkan pembangkang untuk menghasut rakyat membenci kerajaan.

"Mereka yang cuba memecah-belahkan warga Felda sebenarnya sanggup melakukan apa sahaja demi mendapat kuasa politik.

"Memang sudah terbukti selama ini pun, pembangkang sanggup memainkan isu yang paling sensitif semata-mata untuk menarik perhatian umum kepada (perjuangan) mereka," katanya.

Menurut beliau, apa yang disasarkan pembangkang dan pihak yang berkomplot dengan mereka adalah untuk menimbulkan kesangsian dan keraguan dalam masyarakat terhadap kepimpinan Felda dan kerajaan.

Tambahnya, taktik serupa digunakan sebelum PRU-12 di mana isu-isu seperti gula, minyak dan hutang negara dimainkan bagi menimbulkan keraguan di fikiran rakyat terutamanya penduduk kampung.

"Orang kampung bukannya tahu banyak mengenai hutang dan rezab negara, mereka lebih mudah menerima sahaja apa yang diceritakan tanpa menganalisis lebih mendalam isu tersebut.

"Dalam Islam juga, kesangsian sudah cukup untuk memecahkan umat. Fitnah mereka akhirnya berjaya menimbulkan keraguan yang membawa kepada bencana pada 2008 kerana tidak ditangani dengan baik oleh kepimpinan Barisan Nasional (BN) ketika itu," jelasnya.

Dakwa Mohamad Faisol, akhbar pembangkang seperti Harakah juga berjaya menarik perhatian kerana sasaran pembaca mereka adalah kumpulan yang menerima bulat-bulat apa yang ditulis.

"Kerana itu BN dan UMNO tidak boleh ambil mudah taktik pembangkang seperti sebelum 2008 sementara penjelasan perlu diberi kepada rakyat menggunakan fakta sebenar untuk mengelakkan kesangsian.

"Pembangkang tidak perlu menyerang habis-habisan dan sekadar memainkan isu-isu kecil asalkan mampu menimbulkan kesangsian dan menarik perhatian kepada pembangkang. Pengundi sokong atau tidak perkara kedua (asalkan berjaya melemahkan sokongan kepada BN)," tegasnya.

Beliau mengingatkan para pemimpin BN agar tidak mengabaikan kawasan kubu kuat yang kini menjadi sasaran utama pembangkang terutamanya kawasan luar bandar seperti di Perak yang sering diadakan ceramah.

"Pilihan Raya Negeri Sarawak baru-baru ini juga mereka berjaya menimbulkan ketidakselesaan walaupun BN diyakini menang.

"Mereka tahu Felda itu kubu kuat UMNO dan demi mengelakkan diri ditumbangkan serta menambah kuasa politik, mereka akan cuba melemahkan sokongan di mana-mana kawasan kuat BN," ujarnya.

Perdana Menteri sendiri menganggap pihak yang bersekongkol dalam mencapai agenda itu telah melakukan penganiayaan dan ketidakadilan kepada Felda sedangkan budinya cukup besar kepada golongan bumiputera untuk keluar daripada cengkaman kemiskinan.

Hakikatnya di sini, tindakan sekumpulan manusia yang kelihatan tidak bersyukur ini juga bukannya membantu sebaliknya semakin menjejaskan pandangan rakyat terhadap 112,653 keluarga peneroka dan anak cucu mereka.

Cubaan memecah belahkan warga peneroka dan waris itu juga memperjudikan nasib beribu-ribu kakitangan dan pekerja ladang Felda dan tidak berbaloi semata-mata demi habuan politik masing-masing.

Pemerhati politik, Prof. Datuk Dr. Zainal Kling pula berpendapat tindakan pembangkang di tanah rancangan Felda kini diambil berikutan mereka sudah berhadapan dengan keadaan yang terdesak.

Jelasnya, pembangkang berusaha keras untuk melahirkan pelbagai persoalan dan kacau-bilau di dalam negara yang jelas untuk pesongkan perhatian rakyat daripada masalah dalaman mereka terutamanya Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan kepemimpinannya.

"Ada golongan yang bergerak menimbulkan kacau-bilau melalui perhimpunan haram Bersih (di Kuala Lumpur), ada untuk nadir bumi (di Kuantan) dan ada juga untuk tanah rancangan Felda.

"Masalahnya, pembangkang tidak dapat yakinkan rakyat mengenai keupayaan mereka mentadbir dan membangunkan negara sedangkan negeri-negeri sendiri tidak dapat dibuat pembangunan," katanya.

Oleh itu jelasnya, pelbagai tomahan dan fitnah dilontar bagi melindungi diri mereka daripada dipersoal rakyat tentang janji-janji pilihan raya sebelum ini yang tidak dapat dipenuhi.

"Nasihat ulama Islam, satu hari fitnah (kacau-bilau dan huru-hara) adalah lebih buruk daripada 1,000 tahun kesan pemerintahan yang tegas.

"Seluruh warga Malaysia diseru agar gunakan pemikiran waras dan rasional untuk menilai dan menimbang keupayaan dan kebolehan pembangkang memajukan negara.

"Sedangkan mereka sanggup gunakan institusi terbilang dan cemerlang seperti Felda untuk melencongkan kemajuannya, akhirnya akan merugikan para peneroka dan waris mereka sahaja," tegasnya.

Beliau menasihatkan rakyat dan warga Felda mengambil iktibar akibat yang amat buruk di dunia Arab kini terutama di Mesir dan Tunisia selepas mereka 'berjaya' menggulingkan kerajaan masing-masing.

"Mereka sekarang menghadapi masalah lebih besar dan buruk dengan ketiadaan pendapatan negara dan pekerjaan. Ramai rakyat yang menganggur dan mula menghadapi masalah kebuluran," dakwanya.

Oleh itu, rakyat dan warga Felda perlu menilai sebaik-baiknya apa yang cuba dilakukan pihak yang cuba memecah-belahkan 'keluarga' mereka kerana nyata segala itu ada agenda di sebaliknya.

Janganlah mudah tertipu dengan pelbagai fitnah dan janji tanpa melihat yang tersirat terutamanya bila melibatkan kuasa dan kekayaan yang sejak azali menjadi kelemahan manusia yang tamak haloba.


No comments:

Post a Comment