FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Wednesday, February 2, 2011

Komen Terhadap Artikel 'Tenang : Dah Tenggelam Pun Masih Sokong'

Tersenyum saya apabila membaca satu artikel di dalam satu laman portal pembangkang mengenai pencacai-pencacai PAS yang tidak puas hati dengan kekalahan mereka di Tenang. Di dalam artikel bertajuk 'Tenang : Dah Tenggelampun Masih Sokong' telah memperkecilkan mentaliti dan daya pemikiran masyarakat Felda.

Semua peneroka dan generasi muda Felda yang tidak mengundi PAS di panggil 'BODOH' dan tidak tahu berfikir. Bermacam-macam lagi luahan yang telah di tulis seolah-olah mereka sahaja lah yang betul.

Saya tidak mahu mengulas panjang lebar, tapi cukuplah dengan 'paste' jawapan ringkas dari seorang hamba Allah (orang PAS) yang boleh berfikir di dalam 'Forum' di portal tersebut...

Sebelum kamu mencerca orang Felda dengan berbagai penghinaan, kamu lihat dulu apa pandangan mereka tentang PAS. Ini lah sebab utama mereka tidak mengundi PAS.

1) Sejarah

Yang menubuhkan Felda ialah UMNO. UMNO lah yang merubah nasib mereka daripada papa kedana di kampung menjadi senang lenang sekarang duduk di rumah batu di Felda. PAS tiada bersejarah membantu kehidupan orang Felda.

2) Pembangunan

Yang membantu orang Felda membina kehidupan selama puluhan tahun ialah UMNO. UMNO lah mentulangi belakang pembangunan Felda dan memberi sinar. Merekalah yang mencipta berbagai pogram pembangunan Felda. PAS tidak mengambil bahagian langsung dan tidak pernah membicarakan tentang pembangunan Felda. Pada mereka, PAS tidak tahu menguruskan pembangunan.

3) Sturuktur organisasi perkampungan Felda

Hampir 100% JKKK Felda dikuasai orang2 UMNO. Segala projek dan peruntukan seperti pembahagian tanah generasi kedua dan kontrak2 di Felda di kawal oleh taiko2 UMNO. Surat sokongan anak2 menyambung pelajaran di universiti dan permohonan biasiswa akan hanya di beri untuk penyokong UMNO. Lesen2 perniagaan kecil2an diFelda diberi secara terpilih. PAS tak der pun tak per.

4) Penghayatan agama

Cukuplah bagi mereka dapat bersolat dan menjalankan ibadah seharian. Sekali sekala ada juga program2 agama seperti ceramah dan sambutan maulidur rasul. Mereka kuat beranggapan bahawa kepercayaan Islam mereka adalah betul dan tidak menyalahi kehendak agama. Bagi mereka dakwah PAS hanya memecah belah untuk kepentingan politik.

5) Jatuh bangun bersama UMNO

Mreka berdarah karat biru tidak akan berpaling keparti lain. Pertalian sejarah dan sosioekonomi yang kuat antara UMNO dan orang2 Felda membuatkan mereka sanggup jatuh dan bangun bersama UMNO. Bagi mereka, jika UMNO 'sakit', mereka akan bersabar dan tidak sekali2 akan menolak. Mereka tidak akan mengkhianati 'pengorbanan' dan 'sumbangan' UMNO selama ini.

So, atas faktor2 diatas, kamu jangan ingat kempen 7,8 hari kamu tu boleh memberi kesan kepada mereka.

Namun begitu, sejak 1998, PAS sudah mula memperkukuhkan tapak. Kalau sebelum itu, 10% undi pun payah, sekarang ini PAS sudah ada sekurang2nya 30% base di tanah2 rancangan. Dengan usaha gigih berterusan dan ditambah 'impact' seperti kes anwar ibrahim 1998, tidak mustahil base itu akan bertambah menjadi majoriti.

Allah Maha Melihat dan Perancang Terbaik.

Wallhualam.

1 comment:

  1. tenggelam sabut timbul balik..







    Tektik kotor - Beruk-beruk tua nak mampus Sinar Harian mahu membungkus masa depan generasi baru..
    http://blog1malaysia.blogspot.com/

    ReplyDelete