FAKTA 1 : FELDA TELAH MEMBAYAR CUKAI KEPADA
LHDN SEBANYAK RM314.96 JUTA (2004), RM205.99 JUTA
(2005), RM151.94 JUTA (2006), RM186.55 JUTA (2007)
DAN RM443.74 JUTA (2008)

FAKTA 2 : FELDA TELAH MEMBAYAR ZAKAT PERNIAGAAN
SEBANYAK RM5.78 JUTA (2005), RM6.62 JUTA (2006),
RM10.08 JUTA (2007), RM12.77 JUTA (2008) DAN
RM14.92 JUTA (2009)

FAKTA 3 : PENDAPATAN FELDA BUKANLAH DARI PENEROKA
TETAPI DARI 3 SUMBER UTAMA IAITU LADANG TANPA
PENEROKA YG DIURUS SECARA KOMERSIAL, PELABURAN
DAN SUMBER DALAMAN.

FAKTA 4 : FELDA MEMBELANJAKAN UNTUK
PENEROKA SEJUMLAH RM588 JUTA (2007), RM516 JUTA
(2008) DAN RM474 JUTA (2009). INI TIDAK TERMASUK
BELANJA MENGURUS DAN KEMUDAHAN WARGA PENEROKA.



Ingin ku bawa segenggam tanah,
Tanda hatiku berpahat di sanubari,
Usah gentar dengan fitnah,
Andai kita insan yang berbudi.

Pohon sawit berdiri megah,
Takkan tunduk menyembah bumi,
Kukuhnya tunjang tanda ukhuwah,
Itu maknanya peneroka bersatu hati.


TAZKIRAH - AKIBAT SUKA BERBOHONG DALAM CERAMAH

Abul Fath
Muhammad bin Muhammad bin Ali al-Harimi (tahun 514 h) merupakan seorang pemberi kuliah, nasihat dan tazkirah yang sangat sedap penyampaiannya. Namun banyak yang disampaikan itu perkara yang salah dan bohong. Ketika dia hampir mati, dia telah mengerang kesakitan yang amat sangat. Lalu ada yang berkata kepadanya “Berjumpa Allah memang amat sukar.” Lalu as-Safdi berkata:

لا سيما قادم يكذب على الله تعالى وعلى جبريل

“Lebih-lebih lagi orang yang berjumpa Allah itu berbohong atas nama Allah dan Jibril as.”

Ulasan:
Bentuk2 pembohongan yang biasa dalam tazkirah dan kuliah agama yang amat berleluluasa sekarang adalah:
1. Mengeluar hukum sendiri .
2. Berkata dosa dan pahala tanpa dari sumber ulama muktabar.(contohnya dlm surat kabar, ada ustaz kata dosa besar pegang babi)
3. Mentafsirkan ayat atau hadis ikut kefahaman sendiri tanpa merujuk tafsiran ulama muktabar.
4. Menukilkan hukum dengan syak. (cthnya saya rasa, agaknya boleh kot)
5. Menyatakan pandangan agama dalam semua aspek mengikut fikiran sendiri.

Saturday, November 19, 2011

Kapal Selam Di Pindahkan Oleh Anak-Anak Peneroka

Sungguh Membanggakan!!! Semua ini adalah hasil dari kepakaran yang ada di dalam negara kita dan yang paling membanggakan ialah, sebahagian daripada hasil usaha anak-anak peneroka yang bekerja di Felda Transport.

Kalau dulu, mungkin Kerajaan terpaksa menggunakan syarikat-syarikat luar negara untuk melaksanakan kerja rumit seperti ini, tapi sekarang anak peneroka boleh melakukannya.

Tahniah Felda....

SMD Ouessant Agosta 70 dipindahkan


KERJA-KERJA mengangkat SMD Ouessant Agosta 70 dari kapal kargo di perairan Selat Melaka berjalan lancar untuk dibawa ke jeti sementara di Klebang, Melaka, semalam.


MELAKA 16 Nov. - Selepas lebih tiga jam kerja mengangkat dilakukan, kapal selam SMD Ouessant Agosta 70 seberat 1,300 tan hari ini selamat dipindahkan dari kapal kargo ke atas tongkang di perairan Selat Melaka, kira-kira 800 meter dari Klebang di sini.

Menggunakan dua kren khas dari kapal kargo tersebut, kerja-kerja mengangkat dan memindahkan kapal selam milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) itu selesai tepat pukul 11.30 pagi selepas dimulakan pukul 8 pagi. Ketua Pegawai Eksekutif Felda Transport Services Sdn. Bhd., Zainal Abidin Ujud berkata, kapal selam itu bagaimanapun tidak dapat dibawa ke jeti sementara di Klebang kerana faktor air laut yang surut menyukarkan tongkang sampai ke jeti tersebut.

"Selepas dipindahkan ke atas barge (tongkang) yang mempunyai multi axle trailer, kapal selam ini perlu diikat dan ia memakan masa antara tiga sehingga empat jam sebelum boleh dibawa ke jeti.

"Paras air laut yang rendah petang ini tidak membolehkan barge ini sama paras dengan ketinggian jeti sebab itu kita kena tunggu sehingga air pasang kira-kira 11 pagi esok barulah kapal selam akan dibawa ke jeti," katanya. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melihat kerja-kerja mengangkat dan memindahkan kapal selam itu di sini, hari ini.

Felda Transport Services Sdn. Bhd. adalah syarikat bertanggungjawab mengangkut kapal berukuran 67.5 meter panjang, 11.7 meter tinggi dan 6.5 meter lebar itu dari sebuah pelabuhan di Perancis, 12 Oktober lalu. Kapal itu tiba di perairan Selat Melaka berhampiran Klebang di sini, Ahad lalu selepas 31 hari pelayaran.

Kapal selam SMD Ouessant Agosta 70 yang dibina pada 1979 itu diserahkan kepada Kerajaan Negeri Melaka untuk dijadikan Muzium Kapal Selam pertama negara di Dataran 1Malaysia, Klebang di sini. Sebelum projek keseluruhan bernilai RM12.6 juta itu dilaksanakan, kapal itu ia akan ditempatkan di jeti sementara di Klebang dan orang ramai berpeluang menyaksikannya selama 10 hari mulai 22 November ini.

No comments:

Post a Comment